Räcker juwel vision 180 + 18w för växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphide
    Användare
    • januari 2004
    • 49

    Räcker juwel vision 180 + 18w för växtkar

    Funderar på att köra mitt ena juwel vision 180 som växtkar.

    Har hittat lite folk som satt in ett 18w extra rör själva.

    Vad blir det för ungefärlig effekt/liter totalt sett ?
    Ungefärlig vattenvolym borde väl ligga på 150-160L.

    Givetvis byter jag ut orginalrören och sätter på reflektorer.

    Frågan är om man kan få tillräckligt med ljus för att ens tänka på det som alternativ?
    /// morphide
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Hur mycket ljus är det original? Utan att veta det blir det svårt att svara för mig som är DIY typen och fruktar paketlösningar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • morphide
      Användare
      • januari 2004
      • 49

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

      Hur mycket ljus är det original? Utan att veta det blir det svårt att svara för mig som är DIY typen och fruktar paketlösningar.
      MVH
      Magnus
      2 * 25w är orginal.

      Man kompleterar med ett >= 18w under "bakre" luckan.
      (Se Oves exempel: http://berthling.com/gallery/Extra-ljus/CIMG1526)

      Man borde även kunna stoppa in ett kortare rör (runt 50cm) under främre "luckan", men det har jag inte sett någon som gjort.
      /// morphide

      Kommentar

      • robban-h
        Användare
        • maj 2003
        • 24

        #4
        http://www.atiaquaristik.com/2003/0index_suess.htm det finns alltid lösningar

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • februari 2004
          • 194

          #5
          Känns lite som i minsta laget faktiskt. Är inte juwel rätt så höga också? Du kommer iaf att få svårt att ha lågväxtande växter samt de mest ljuskrävande. Men det beror på vad du vill köra för typ av akvarium, det kanske duger åt dig och dina krav, men förvänta dig inte superfart på växtligheten.
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • morphide
            Användare
            • januari 2004
            • 49

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av robban-h

            http://www.atiaquaristik.com/2003/0index_suess.htm det finns alltid lösningar
            Arcadia-uk.com har något liknande för T5 som heter 'I' Bar som jag kikade på.

            Jag trodde T5 rör gav lite mer effekt jämnfört mot vanliga T8.
            Enligt Arcadias lilla lista verkar det stämma förrutom på den längd (900mm) jag behöver.. sucka

            Borde det inte gå att få i två ramper på något sätt ?!
            Måste ju vara möjligt att få mer kräm på ljuset OCH ha kvar juwel-täckplastens utseende..

            /// morphide

            Kommentar

            • oveb
              Användare
              • juli 2004
              • 125

              #7
              Det bör gå att montera ett 25 Watts rör eller till och med ett 30 Watts rör även under främre luckan (25 Watts monteringssatser verkar svåra att hitta).

              Har man sedan schyssta reflektorer (ex Arcadias paraboliska) så skall det inte vara några som helst problem att få även ljuskrävande växter att växa bra.

              Ser man bara till att försänka skruvarna lite så ser ingen att det gjorts någon modifiering.

              Allt under förutsättning att bra växtrör används (ex Triton,Aquastar,Aquarelle)...

              Släcker man sedan rören ett i taget så får man ju nästan solnedgång åxå
              Min blog

              Kommentar

              • morphide
                Användare
                • januari 2004
                • 49

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av oveb

                Det bör gå att montera ett 25 Watts rör eller till och med ett 30 Watts rör även under främre luckan (25 Watts monteringssatser verkar svåra att hitta).

                Har man sedan schyssta reflektorer (ex Arcadias paraboliska) så skall det inte vara några som helst problem att få även ljuskrävande växter att växa bra.

                Ser man bara till att försänka skruvarna lite så ser ingen att det gjorts någon modifiering.

                Allt under förutsättning att bra växtrör används (ex Triton,Aquastar,Aquarelle)...

                Släcker man sedan rören ett i taget så får man ju nästan solnedgång åxå
                Ahh... Härligt.. Det verkar finnas hopp för karet iallafall.. Nu kan jag sova lugnt inatt.
                Imorgon börjar jag leta grejjor.
                Tack för svaren.

                /// morphide

                Kommentar

                • oveb
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 125

                  #9

                  Vill du sova ännu bättre ???

                  Kolla vad Bluesboy gör med endast 0,3 W/liter !

                  Min blog

                  Kommentar

                  Arbetssätt...