Snyggaste resp fulaste malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Mina absoluta favorit-Mbuna är Metriaclima Zebra från Katale!!!
    En större gr utfärgad Ps. Polit el Ps. Demasoni är ju inte helt fel heller...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Bright_Blue stå på dig. Den där .... behöver du inte bry dig om, man mår bäst av att ignorera såna helt och hållet.

      Finast: En fullt utfärgad C. Azureus hane (detta trots att jag håller på med CA)

      Fulast: Svårt att säga, det är som med damer det går alltid att hitta något fint. Även om det kan ta längre tid ibland.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        Fulast OCH snyggast är Dimidiochromis compressiceps.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #19
          Finaste: Aristochromis Christyi & Champsochromis caeruleus

          Fulaste:Har jag ingen för jag tycker alla är snygga på något sätt..

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #20
            Champsochromis caeruleus snyggast, kolla den här bilden ja såg nu på morronkvisten: http://img.photobucket.com/albums/v5...r/00902801.jpg

            random hybridiserad mbuna fulast.
            fish r friend

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #21
              Ja, den var inte dålig fast då skulle det nog försvinna några småfiskar för mig.

              Mvh/BB

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #22
                oj oj oj .. den var uppskruvad något i hästväg. Bland det värsta jag har sett.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #23
                  Calle: menar du att bilden är uppskruvad i photoshop eller? Om du tittar på Aulonocarahannen som precis simmar ut från bilden så är bilden ganska normal för att vara fotad med blixt framifrån. C.caeruleus är en grymt snygg fisk, hade jag haft ett 2,5meterskar skulle jag nog inte tveka.

                  Snyggast Malawi: Mbuna: Golden, Haplis: Protomelas sp. steveni taiwan, Aulonocara: Aulonocara stuargranti cubué (kejsare) eller Undu blue neon. Riktigt snygga fiskar.

                  Fulast: en dåligt färgande L.hongi är inte snygg, likaså alla outfärgade mbunahannar, de är mer tråkiga än en aulonocarahona i färgerna. Golden är ju ett undantag, där ser alla hannar lika gula ut även om de färgr eller inte.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #24
                    Jonas:

                    Det är mycket lätt att skruva upp skärpan i photoshop. Gå in på filter och sharpen more och vips så är bilden mkt skarpare. Sedan är det ju självklart att fiskens färger förstärks med blixt framifrån.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • december 2003
                      • 54

                      #25
                      Snyggast: Metriaclima lombardoi

                      Fulast: Finns nog ingen

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        Färgbalansen är helt off på den där champsochromisbilden. Titta på färgen på sanden. Förmodligen var bilden väldigt mörk från början, och han gjorde en "autolevels" i photoshop - då får man extrema & helt onaturliga färger. Sen har han av nån anledning tryckt ihop bilden i höjdled, förmodligen har han skalat om den utan att ha rutan "maintain aspect ratio" ikryssad. Hur han burit sig åt för att få bilden så grynig vet jag inte - kanske han konverterat den till & från gif ett antal gånger, kanske är det också ett resultat av att den var mycket mörk från början.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Jag såg pyttesmå demasoni på akvariebutiken här om dagen som var vulgärt snygga. FÖR snygga egentligen. Så snygga att jag helt seriöst började tänka att man egentligen borde sätta upp ett malawikar... Farliga fiskar.

                          Fulast vet jag inte, renrasiga malawis är sällan fula, möjligtvis tråkiga eftersom en del är så enfärgade. Men jag såg en (i mina ögon) gigantisk rödzebra på samma butik där demasonin gick, en typ 15cm lång hane, som var något av det maffigaste jag har sett i ett malawikar. Jag hade ingen aning om att de kunde bli så stora. Ruggigt kraftig kroppsform. Enfärgad? ja. ful? Knappast.
                          Jag funderade helt seriöst på att köpa den som ditherfisk till min skygga festae, och funderar fortfarande på det, men det vore tråkigt om det skulle hända nåt med en sån gammal och ståtlig fisk så det kanske är bäst att låta bli.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Gimpan
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 183

                            #28
                            Hehe bara för att det är jag så vill ju jag säga att Haplochromis "Rockkribensis Mwanza nord" är den snyggaste. Men dööööh det är ju ingen malawi!!! Ja vet det men jag tror inte liknande tråd kommer upp med viktoria [:p] så jag måste ta chansen att konkurrera lite
                            JimmY CasH

                            En "Viktoria" tack!

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Så extremt fel ligger ju inte champsochromis-bilden. Färgerna sticker väl en del liksom skärpan, men de har faktiskt ganska extrema färger i vissa lägen. De bilder på champsar som jag lagt upp på medlemmarnas bilder är totalt oredigerade sånär som på bildstorleken. Ganska bra tryck i färgerna trots det.

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #30
                                C.caeruleus kan få fram många vackra färger av vad jag sett på bild och de exemplar jag sett i affär (tror att det var på s.sanby ciklidhobby). De kan prestera mycket i färg men de verkar vara svåra att få på bild. Därav mitt resonemang. Sen att aulonocaran är helt normal i färgen (den som simmar ut ur bilden på höger sida) vet jag inte om det hgör någon skillnad. Blixt framifrån ger abnorma färger ibland, men kan även få en dåligt färgade fisk att visa sina färger.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...