Tips till gammalt 2217

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Tips till gammalt 2217

    Har precis fått tag i ett gammalt, begagnat Eheim 2217. Filtret saknade rotor etc. men det har jag inhandlat nu på lunchen och nu blev det liv i filtret.

    Jag har inte kopplat in det än då det kräver en hel del rengöring. Någon som har bra tips och trix på hur man får ett sådant här gammalt filter att ticka på "som nytt" igen och vad man jag ska använda för att göra rent det? Som sagt rotor etc är nu nytt men resten är original.

    Tack på förhand!
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    nu vet jag inte hur filtret ser ut - MEN om det är ett innerfilter så skulle jag (hur idiotiskt det än låter) köra det i diskmaskin, och därefter lägga det i en hink med vatten! Annars så är hett vatten dvs i hink, ner med prylen säkert det klart bästa, då löser du upp skiten!

    Nu kommer säkert många reagera - men jag hade en mor som jobbade på labb, och dom hade iofs högre temp än vad en diskmaskin kommer upp i, men rent blir det...bara vara noggran med att blötläggade efteråt!

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Du ska helst använda dig av varmt vatten utan några rengöringsmedel. Använd Topz för att komma åt smuts som sitter på dumma ställen...
      Tandborste fungerar bra att rengöra där rotorn sitter och på många andra ställen.

      Om pumpen stått och blivit torr så kan du lägga den i blöt en stund så att gammalt intorkad smuts luckras upp.
      Kolla tätningsringen så den känns elastisk!

      Kolla även alla kopplingar så det inte finns någon spricka någonstans.

      Deathdealer: Eheim 2217 är ett ytterfilter från den nygamla serien "Eheim Classic". En av Eheims mest populära ytterfilter...

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        *S*...tack Tricella!!
        Syns vi i Göteborg på lördag????

        Deathdealer

        Ps. Hitta ingen info på det filtret, och jag ANTOG att Rocc skulle ha det i ett yngelkar!!
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Skrubbade som en tok med Sctch Brite och annat stuff som jag fick tag i. Hade behövt tandborsttricket igår kan jag säga . Efter en ca 45 min var det dags att sjösätta det. Förutom att det skiner som om det just kom från Tyskland (kanske inte riktigt men nästan) så gick det igång precis som om det inte gjort annat de 5 år det stått i en källare och samlat damm.
          Testkörde det i ca en timma och jäklar vilket blås, inget filtermedia i dock men det verkar funka bra.
          Märkte att toppen har en förmoga att fungera som resonanslåda. Lägger jag handen på hör jag nästan bara hur vattnet virvlar runt men så fort jag tar bort handen blir det lite missljud. Finns det något man kan göra åt detta eller är det bara att lägga något på toppen och se glad ut?
          En tanke jag hade var att fylla toppen med något fast där inne ligger ju motorn som förm. blir ganska varm?

          Jäkligt skoj att man kan få igång ett filter som kostar 1500:- för 185:-

          Nu måste jag bara hitta ett 375l att stoppa det i
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          Arbetssätt...