Bio-Wheel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buling
    Användare
    • december 2003
    • 17

    Bio-Wheel

    Sk. "Biowheel" verkar vara en populär filterlösning för mindre akvarier på andra sidan atlanten.

    För de som inte vet hur de fungerar så kan man i korthet säga att det är en bit rund filtermatta (rör formad) som roterar så att halva mattan är i vattnet och halva mattan i luften. Det skapar väl ingen cirkulation på vattnet, men bakterierna borde väl trivas mycket bra.
    Effektiviteten torde väl bli lik den av ett droppfilter, eftersom syresättningen blir så bra.

    Jag har aldrig sett något liknande i svenska affärer. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande konstruktioner?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det låter i mina öron som om intervallfilter ger samma resultat, men är mycket enklare konstruerade. Och dom har jag bara goda erfarenheter av.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Hej
      När jag jobbade i en akvarieaffär här i Malmö för en sisådär femton år sedan hade vi biowheels (finns det något bra svenskt namn?) på några akvarium. Vi upplevde att de hade mycket god aerob biologisk filterfunktion, även om vi inte gorde några direkta mätningar.

      Precis som du skriver är principen samma som den i droppfilter - man låter filtermediet komma i kontakt med atmosfären för att de aeroba bakterierna ska trivas så bra som möligt. Vattnet som träffar filterhjulet är också mycket väl syresatt eftersom det rinner ner på hjulet ovanifrån. När vattnet rinner ner längs den hjulformade filtermattan som sitter fästad på en axel roterar filtermattan. Principen liknar den för gamla kvarnar/möllor som drivs av åars vattenkraft. I filterbehållaren når vattennivån upp till halva hjulets höjd, den del av hjulet som för tillfället befinner sig överst är i kontakt med luften.

      Den biologiska filtrering var som nämnts mycket effektiv. Det fanns dock två nackdelar:
      De är skrymmande, de är designade att hänga utanpå akvariet.
      De porlar, eftersom vattnet rinner ner på hjulet ovanifrån.

      Dessa nackdelar gjorde dem svårsålda, även till de akvarister som var medvetna om begreppet biologisk filtrering. De flesta akvarister var tyvärr alldeles för konservativa eller ointresserade för att ens fundera över sådant. Förhoppningsvis kan Internet bidra till att innovationer och kunskap inom hobbyn numera sprids mycket snabbare.

      Apropå konservativa akvarister; affären jag arbetade i höll sig hela tiden i a jour med teknikutvecklingen och använde redan för tjugo år sedan UV-filtrering och dedikerade denitrifikationsfilter för att nämna två ämnen som i dagarna diskuterats här på forumet. Att sälja dessa produkter var dock knappast lönsamt krasst ekonomiskt eftersom, som nämnts ovan, de flesta akvarieägare tyvärr inte alls bryr sig om sådant. Vill man försörja sig som zoohandlare måste man sälja guldfisk och kanske ännu hellre hundtillbehör... Ibland lyckades man dock väcka någon kunds intresse och det var mycket stimulerande! Ibland kom det också in akvarister som kände igen vad det var för blått sken som kom från baksidan av akvarieställningen (UV-filtret!) och då kunde det bli intressanta diskussioner om olika filtertekniker fördelar och nackdelar. Lite som här på forumet faktiskt...

      Om någon undrar så är affären i fråga nedlagd sedan ganska många år tillbaka.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Är det ett sånt här ni menar ?=)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Skulle man inte kunna bygga ett tokbilligt DIY "biohjul" själv och låta det drivas av ytter eller innefilter (med kvarnhjulsprincipen?). Den enda som skulle behövas är ju filtermatta, pinne (kanske kullager, fett också krävs) + hål i täckglaset (hink som täcker hjulet?), resten har man ju redan. Skulle det bli bättre eller sämre än filtermattedroppfilter (som Henke länkar till)?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

            Är det ett sånt här ni menar ?=)

            Nej, det är inte ett sådant. I ett Biohjul snurrar själva filtermediet, "hjulet" står så att säga upp och är fästat med en axel i mitten. På den bilden du länkar till snurrar en sprinkler, det verkar var mer likt ett konventionellt droppfilter.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Buling
              Användare
              • december 2003
              • 17

              #7
              Henkedeh: Nej, cylindern ska ligga ner, och rotera horisontalt, om du förstår... ungefär såhär: http://www.fishdeals.com/equipment/biowheel.shtml

              Ola: Tänkte på en liknande lösning där filtret hänger på en hållare limmad på i täckglaset, men ett hål med en hink låter som en bätre lösning. Om man har bra tryck i pumpen borde det gå att driva filtret genom att rikta utblåset mot det under ytan.

              Jag har inga praktiska erfarenheter av droppfilter, men jag kan tänka mig att det är svårt att få samma filtervolym i ett "bio wheel" som i ett droppfilter, om man inte har en sump eller liknande.

              En extremare lösning vore att slakta en pump, sätta fast axeln från det hemmagjorda biohjulet på magnetaxeln och på så sätt få ett motordrivet hjul. Det skulle nog bli svårt att hitta en motor med rätt styrka och varvtal..


              Kommentar

              • CRAYLEONE
                Användare
                • maj 2003
                • 145

                #8
                I miniformat? http://www.hydor.it/tedesco/itpf.htm

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  AquaMedic har nåt åt det hållet som diskuteras, tror jag. Dom sysslar mest med saltvatten, men det finns en del för sött med.
                  Klicka vidare in på filter så hittar ni nåt som heter Biostar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...