Mina yngel - lite hjälp tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Mina yngel - lite hjälp tack!

    Hej på er alla!

    Nu går en av mina socolofi-honor och tuggar igen, och jag står lite handfallen inför hur jag ska lösa uppgiften som jag har framför mig!

    Jag har ett 80L yngelkar med HELA 5 yngel på ca 3 cm i detta för närvarande, och undrar om det är någon som vet om jag kan lägga i den tuggande honan i detta karet UTAN att hon skadar dessa eller om de större ynglen låter de mindre vara?

    Jag har inte någon som hellst upfattning om hur tidigt man kan flytta över dessa yngel till det stora karet....någon med likannde erfarenhet och kunskap!

    Sen läste jag i Malawi-boken att man ska "ta bort" yngel som är mindre än sina syskon osv - erfarenheter där?

    Vore väldigt tacksam för svar!

    Deathdealer[8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Challe
    Användare
    • december 2003
    • 111

    #2
    Honan kommer inte att skada 3 cm yngel, därimot så kommer antagligen 3 centimetrarna att klippa nyspottade yngel. Du kan nog lägga de större ynglena i de större karet om du inte har några rovgiriga arter där (tex Melanochromis), i mitt kar överlever yngel som har klarat sig till 2-3 cm, tillväxthastigheten kommer dock inte att vara så snabb som i ett yngelkar där man kan kontrollera matningen på ett helt annat sätt...

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av deathdealer



      Sen läste jag i Malawi-boken att man ska "ta bort" yngel som är mindre än sina syskon osv - erfarenheter där?

      Deathdealer[8D]
      Det handlar mest om dom som stannat upp i växten, om en stackare ligger på 2.5cm när dom flesta e 3 så är det ganska normalt men däremot om den e 1cm när dom andra e 3cm kanske det e läge att sortera bort den.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Challe
        Användare
        • december 2003
        • 111

        #4
        Precis som Deelay skriver så är det när du ser markant skillnad i storlek som det är dags att rensa, du kommer att se detta väldigt tydligt när det uppstår.

        Kommentar

        • jocker
          Användare
          • september 2004
          • 87

          #5
          jo, flytta ur dom större ynglen annars finns det risk för dom nya ynglen... har lite erfarenheter när det gäller fisk yngel o så, det e jag stolt över..
          fiskpinnar smakar skit

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            super!!....då vet jag vad jag ska göra!
            Problemet blir väl att fånga honan som vanligt!

            Tack än en gång för alla tips!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • jocker
              Användare
              • september 2004
              • 87

              #7
              jo, jobbigt o fånga in alla yngel å så..
              fiskpinnar smakar skit

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                hade du funnits i närheten, så hade du fått yngel av värdens snyggaste Malawi jocker!

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                Arbetssätt...