Filtermodeller en djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • mars 2004
    • 126

    Filtermodeller en djungel

    Finns det någon som kan reda ut begreppen till mig lite. Ytterfilter förstår ju jag med men sedan så skall det finnas många fler, troligen för att förvirra för mig.
    Termo ytterfilter, intervall filter och som om inte det skulle räcka finns det då även ett alternativ termo-intervall-filter..oj, oj oj. Antagligen finns det flera men jag är väldigt nöjd att få lov att förstå dessa till att börja med
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • Christer T

    #2
    Här finns en liten beskrivning (på Engelska): http://213.61.31.12/eheim/inhalte/en...ail_18481_ehen

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • mars 2004
      • 126

      #3
      Tack Christer!
      Kanske man någon vågar sig på ett bra tips också om vad som är ett bra köp om man skulle satsa på en ny pump då, rätt vad det lider. Jag har ett 375 idag som jag kör med en Fluval 304 och ett innerfilter Eheim 2252, men desto mera sugen på teknikgrejor blir man ju...[]high tech smittan sprider sig, eller något i den stilen[]
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Hightech!!!! Då kommer Magnus in i diskussionen.
        Jag har ett intervallfilter hemma som jag måste varmt rekomendera, det heter Eheim 2227. Jag tror att det är rekomenderat för akvarium 350 liter, men är inte säker.

        Intervallfunktionen innebär att filtermaterialet är ömsom i vatten ömsom i luft. Det gör att bakterierna får lättare att andas och nitrificeringen blir effektivare.

        Köp inte sk termofilter, jag har hört många skräckhistorier om folk som har bränt sönder höljet i filtret av värmaren. Visst kan det bero på slarv, men jag tycker ändå att en doppvärmare är så billig och så liten att man gott kan ha den i karet och lätt byta ut den när den inte vill längre.

        Annars måste jag säga att ett av dom bästa och det absolut billigaste filtersystem jag testat är en väl tilltagen blå filtermatta och en powerhead i karet. Nackdelen är väl att man måste bygga själv och att det inte alltid är helt snyggt.

        Planerna för framtiden är att testa fluidicerande sandfilter, har hört mycket gott om dom. Efterssom filtermaterialet aldrig ligger still så bildas aldrig alltför tjock biomatta på materialet.

        Drömmen är att ha stort kar med kraftigt droppfilter, men det får vänta tills jag vet att jag skall bo kvar på samma ställe, lääänge.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • mars 2004
          • 126

          #5
          Åh Tack för det svaret! Precis vad jag ville höra, just en liten förklaring om hur eller varför.
          Det får nog bli "matta" och powerhead när bakgrunden blir klar, för då har man ju lite bättre möjlighet att gömma eländet.
          Tack igen!
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • Joakim_R
            Användare
            • november 2003
            • 42

            #6
            Jag kör själv med ett fluidcerande sand filter.
            Och jag har aldrig varit nöjdare med ett annat filter.
            Precis som tropfrog säger så behöver man aldrig göra rent det .
            Möjligt vis bara fylla på med lite sand.

            Kommentar

            • Fr BuBu
              Användare
              • mars 2004
              • 126

              #7
              Ja men det låter ju också bra men vars kan jag då läsa in detta, ytterligare en sorts filter??
              Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8


                En bit ner på sidan står det om fluidiserande sandfilter.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Hightech!!!! Då kommer Magnus in i diskussionen.
                  -Själv kommer jag in i bilden när det gäller "lowtech"
                  Men vad det är skönt att ha kvalificerad och välutbildad "personal" här på forumet !
                  -fisken-

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Pumpar hit och dit !..och ännu mer avancerade pumpar (dineros ,dineros)!
                    Det går utmärkt att driva ett akvarium med enbart en luftpump!
                    Det finns otaliga modeller på hur man utnyttjar övertrycket från luftpumpen till "renings-processen"
                    Denna "lowtech" teknik använde man sej av på.. (eh. förr i tiden)med
                    framgång. Det överhängande problemet är inte att få nitifikationen
                    att fungera! Låter man akv. få en RIKTIG start ,så sköter den sig självt ! Med delvatten byten blir man sedan av med nitrat och BOD/COD!
                    I love lowtech ! ``cant afford the hightech shit ! -mr.fish

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Det känns som inlägget är riktat till mig.

                      Allting beror givetvis på hur mycket jobb man vill lägga ner och hur mycket fiska man vill ha.

                      Att det fungerar att driva tex blå filtermatta med luftpump är en gammal beprövad metod. Det funkar riktigt bra det.

                      Fördlen med fluidiserande filter är att man aldrig behöver tvätta filtret. Fördelen med intervallfilter likaså.

                      Vill man ha växter och co2 tillsats i karet är luftpump utesluten.

                      Vill man hålla MBS borta så kan har man ett mycket bra alternativ i filtermattan men då måste det drivas med ganska så kraftig cirkulation.

                      I mitt hallkar vill jag inte ha en luftpump för att den låter så mycket och för att det ger för låg cirkulation för fiskarna.

                      I mitt växtkar vill jag inte ha luft för att jag har co2 tillsats.

                      Allt beror på att anpassa utrustningen efter omständigheterna. Om jag skall odla diskus igen i framtiden skall jag deffinitivt ha luftdrivna filtermattefilter.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        Varför man inte använder ,luftpump-baserade, produkter längre är att man inte får ett advekvat utströmningstryck .Detta för anleder till att man måste ha filter -mediumet i akvariumet !
                        Avvecklingen av de billiga "luftfiltret" är mer en "estetisk" fråga
                        än om dess verkan ! - fisken -

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Tromfrogs inlägg kom emellan mitt eget !
                          -Men vi verkar vara samförståndiga ! -fisken-
                          Alltså : Om man skiter i att det sitter ett "stort" filter i akvariumet, så spara på "dinerosen !

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 306

                            #14
                            Varför använda endast luftpump när en riktig pump är så mycket bättre på att driva filter och skapa cirkulation ? Även om det nu skulle fungera med endast luftpumpsdrivna filter, varför krångla till det ?

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              Som jag skrev i mitt inlägg så skulle jag inte tveka att använda luftdrivna filter i ett diskusodlingskar. Nitrificeringen blir effektiv, diskusarna får sin lugna cirkulation, man håller uppe syrehalten på max och skiten kan man suga upp från bottnen. Så åtminstonde i detta fallet är blå filtermatta och luftpump nästan optimalt.

                              Som jag skrev innan så beror allting på vad man skall ha det till, det finns användningsområden för det mesta.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...