Hjälp, rötter, snabbt!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Hjälp, rötter, snabbt!!!

    Behöver snabbt hjälp angående rötter. Har inrett ett skolakvarium som "gjort succé". MEN, vattnet blir grumligt och ser mörknar. Misstänker rötterna. Hittar dock inga råd angående rötter på forumet.
    Finns rötter som inte ska användas i akvarium trots att de säljs i akvariebutiker? De som jag nu lagt i, är stora och superfina med hålor och gömmor. Helt enkelt perfekta, men...
    Behöver snabbt råd om vad jag ska ha för rötter. Struntar i vad de kostar bara jag snabbt hittar stora fina och BRA rötter.
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Christer T

    #2
    Rötter är väl inte min specialitet men för att du ska få ett snabbt svar. Är dom sålda i en seriös akvarieaffär ska det inte vara något problem att använda dom. Det finns nog lite olika men Mangrove tror jag är vanligast. Även teak förekommer tror jag. Dom ger ifrån sig färg i början så vattnet blir lite thefärgat, snyggt tycker jag. Om man inte sköljer inann dom läggs i akvariet så kan det även bli gruimligt.

    Kommentar

    • spaceace
      Användare
      • februari 2003
      • 93

      #3
      Du kan säkert använda de rötter du har när dom slutar att färga vattnet. Lägg dom i en balja med vatten, byt vatten en eller ett par ggr varje dag tills de slutar att färga (kan ta någon vecka).
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • april 2004
        • 313

        #4
        Någon vecka? Jag har rötter jag använt i ett par år som fortfarande färgar.

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • mars 2004
          • 126

          #5
          Nej jag är heller ingen expert på det området men de rötter jag har köpt har jag kokat och simsalabim färgar de inte längre. Jag gör så att den får koka en stund, häll ut vattnet, skölj en bra stund och sedan koka om det igen. Visserligen lite drygt kanske då jag har fått vända och vrida för att få hela kokt, men i alla fall effektivt. []
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • Centurion
            Användare
            • oktober 2003
            • 210

            #6
            Speciellt drygt att koka rötterna om de är >1m långa, går alltså inte, men jag tycker inte det gör något för den lite gul-brun-aktiga färgen gör ju bara att man närmar sig biotopen ännu mer
            http://www.adelgren.se/akvarium/

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Idag så var vattnet hyfsat. Det grumliga som kom under gårdagena, timmarna efter att jag hällt i vattnet, blev inte värre under natten. Paniken var kanske onödig.
              Håller nu tummarna för att vattnet klarnar om några veckor om jag byter cirka en 1/3 - 1/4 av vattnet några gånger i veckan.
              Det blev alltså grumligt, inte svagt "tefärgat", vilket i och för sig kanske bara hade varit snyggt så länge vattnet varit klart.
              Har ryktesvägen hört att visa rötter kan förstöra vattnet, därav min oro. Jag har nu förstått att detta skulle gälla rötter som har en massa hål i sig, hål som om det varit insekter som bott i trädet och grävt långa gångar. Alltså inte "hål som varit naturliga i grenen". (Hm...)
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Låter som om gruset är "syndabocken". Var det sköljt ordentligt? Nystartade akvarier är "alltid" grumliga. Varför utses alltid roten till syndabock?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Hmmm ola, du har antagligen rätt. Roten till det onda, om man nu vill frösöka vitsa till det, trodde jag på eftersom jag påmindes om det där ryktet om rötter.
                  Troligen är sanden inte tillräckligt sköljd. (Den plockades hos ett företag i Västerås hamn.)
                  Rötterna till mitt hemakvarium (som ska köras igång i helgen) kokar för fullt i köket just nu av säkerhetsskäl. Några har använts i akvarium tidigare. Dock ej en som är full av hål såsom jag beskrev ovan. Den ska kokas flera gånger. Första gången blev vattnet som starkt te. Återkommer när allt kokats några gånger.
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Som den rotälskare jag är så ogillar jag förstås baktalandet av rötter
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Camenius
                      NCS Medlem
                      • oktober 2004
                      • 233

                      #11
                      Rotälskare? Du undrar jag, som antagligen är på väg att bli detsamma, om du Ola, känner igen det där med rötter med "hål i"?
                      Att jag lade skuld på röttermna, beror på att jag först hällde i cirka 10 centimeter vatten över sandnivån och vattnet var kristallklart ett dygn. När sedan hela akvariet var påfyllt så var det först kalrt och fint för att sedan gradvis försämras.
                      Min son som numer är både van akvarist och klok därtill, menar att det grumliga försvinner och är sådant som "alltid" kommer i nystartade akvarier.
                      Jag hoppas på det, vi får se.
                      Finns det andra frågetällningar kring rötter som har diskuteraats här?
                      Legitimerad Nortonist.
                      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                      Kommentar

                      Arbetssätt...