Kör alla med 10cm tjock filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Kör alla med 10cm tjock filtermatta?

    Har funderat över att täcka kortsidorna i 6 st 60 liters kar med filtermatta, för yngeluppfödning. Det verkar som alla förespråkar 10 cm filtermatta. Begår jag "tjänstefel" om jag bara använder 5cm?
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag använder 10 till sådanna kar och det funkar perfekt. Varför halvera filtermassan?

    Sedan är 10cm mycket stabilare. Om du trycker ner det mellan två glasskivor står det upp lättare än 5cm mattan som gärna sviktar lite.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • september 2003
      • 328

      #3
      Kanske för att det tar upp för mycket plats i ett kar på 60l om man ska det 10cm tjockt.

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • september 2003
        • 176

        #4
        Tänkte mest att om det var overkill med 10cm, så är det ju billigare med 5cm tjock än med 10cm.
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Det är inte overkill om man är sådär mänskligt lat och inte vill lägga merparten av sin fritid på filterrengöring

          Jag har 10cm matta i samtliga burkar. I de mindre karen på 70-80 liter har jag 10x15x35 cm matta i filterfack vilket ger 5,25 liter material. Filtrena håller sig kanonfräsha trots mycket matning.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Loket65
            Användare
            • september 2003
            • 176

            #6
            Ok, jag är övertygad. Tack!
            Den som äter lever får sej
            *Magnus*

            http://www.orumsnygard.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Mattias Olsson

              Kanske för att det tar upp för mycket plats i ett kar på 60l om man ska det 10cm tjockt.
              Nja, om ett kar blir 55 djupt istället för 50 spelar väl mindre roll. Desto viktigare är ett kar i bra balans utan massa onödigt jobb.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Torsten
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 647

                #8
                Akvariebutiken här i stan kör bara med 5cm mattor. Jag har båda delar, 10cm i mina stora kar och 5cm i mitt minsta. Visst är 5cm lite mera sladdrig, men jag har täckt hela ena gaveln, 25x28cm, och den flyttar inte på sig.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag kör endast med 5cm tjocklek pga att jag tycker det är en lättare storlek att arbeta med och få plats med där jag har filter.

                  Kommentar

                  • Covenant
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 42

                    #10
                    jag har 20x20x20cm filtermatta i mitt kar. funkar bra.
                    Ha tålamod med mig,jag är nybörjare, tack.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Där ser man, alla kör olika 20x20x20 verkar vara en lustig variant. Sätter du ihop två 10cm-mattor då antar jag och har kuben i ett hörn ?

                      Men som sagt, jag ser ju många fler fördelar för att hålla friskt och klart vatten, lättare att få balans, mindre skötsel etc med 10cm matta än fördelarna med 5cm mattan som mest verkar vara att man skall spara lite plats eller "hantera det lättare", vilket jag inte ens förstår varför det skulle vara lättare.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Zaphi: Jag håller med om att det inte var vidare fyndigt skrivet av mig...

                        Det jag menade (som ingen kan utläsa av det jag skrev) var att jag anser att 10cm filtermatta var onödigt tjock för mig pga flera anledningar. Den ena var att jag även har filtrering via ytterfilter som innehåller filtermatta och den andra var utrymmesskäl...jag ville inte bygga ut filterkamrarna för stora så jag nöjde mig med 5cm tjocka filtermattor.

                        Jag är heller inte helt säker på att 10cm är så mycket bättre än en på 5cm...men det är bara en tanke ifrån min sida. 5cm duger bra som filtermatta i de flesta akvarium med en normal belastning.

                        Det har jag sett då jag använder denna storlek i yngelakvarierna som jag belastar mer än normalt...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...