Klarar ställningen detta ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Klarar ställningen detta ?


    Hejsan !

    Jag har en akvarieställning i traditionell aluminum, Zooline-variant.
    På denna får det plats tre stycken 222 liters akvarium. Har just nu två stycken akvarium på ställningen men skulle vilja skaffa ett tredje. Frågan är om denna benställning klarar detta. Ställningen har endast 4 ben. Om jag kommer ihåg rätt så sa säljaren att det var stålknutar eller något liknande...

    Vad tror ni ?

    Mvh Cassandra
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag tänkte ha det så, men ändrade mig. Det blev otroligt instabilt och jag hade aldrig vågat ställa ett tredje på. En gav mig tipset att man inte bör göra så ifall du har akvaroium längre än 75cm. Så 110 kanske inte är så lämpligt.

    På min ställning var det så illa att på mitten så rörde inte ens ställningen vid akvariet, allting böjde sig lixom.

    Jag byggde en i trä istället, hur stabil som helst. Behöver ine ens fästa i väggen
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det blir nog som sagt lite svajigt. Jag har 3 80-liters på höjden i en alu-ställning, och det känns inte alls roligt när man behöver rota i karen.

      Har du möjlighet så bygg i trä som Zaphi sa. Reglar på 45x90mm räcker gott för 3 222-liter på höjden.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4

        Tack för svar !

        Min oro för att det skall bli svajigt finns kanske inte pga av att bägge mina ställningar är förankrade i väggen, sitter benhårt. Är mer rädd för att belastningen skall bli så hög att hela ställningen viker sig. 666 liter på fyra ben. Låter mycket...
        Och hur är det med golvet, hur mycket tål ett sådant ?

        Mvh Cassandra

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Det är gängerna som är den svaga punkten, kolla vilken gänga dom har och kontakta sedan en mekanisk firm och fråga efter bärfastheten på gängan för 4 ben av aluminumprofil viker sig knappast för tryck rakt ner i första taget.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Annars så kan du väl köpa till nya knutar och lite mer aluprofiler och ha i sär ställningen och slänga på 2 ben till.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Kan tillägga att jag har 3 st 225 liters på varandra i en ställing mitt i rummet(3meter från bärande vägg), jag kollade med värden som kollade med arkitekt firman som sa att det va inga problem me den vikten, huset är byggt 92.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av deelay

                Det är gängerna som är den svaga punkten, kolla vilken gänga dom har och kontakta sedan en mekanisk firm och fråga efter bärfastheten på gängan för 4 ben av aluminumprofil viker sig knappast för tryck rakt ner i första taget.
                Jag tycker det ser som skruven gängas i plast bara...
                Hur som helst tappade mina främre ytterfötter på 720 gängen med en rejäl smäll! Lät och såg läskigt ut! I och för sig var det en begagnat kar och ställning, men från och med nu kommer jag att fylla ut den utskruvade gängan med planbrickor på kommande stora kar.
                Anders L

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av anli

                  från och med nu kommer jag att fylla ut den utskruvade gängan med planbrickor på kommande stora kar.
                  Kan vara smart iof.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Cassandra
                    Användare
                    • december 2002
                    • 152

                    #10

                    Problemet är att jag har fiskar i de två andra akvariumena som står på ställningen, väl inarbetade så jag har ingen möjlighet att ta isär ställningen. Minns att killen nämnde något om stålknutar när jag köpte det. Har själv haft isär andra alu-ställningar till mina andra Zooline akvarium och då har det ju inte varit några gängor i ställningarna ? Endast plastplugg som man "bankar" ihop aluminiumprofilerna med.

                    Mvh Cassandra

                    Kommentar

                    • BAGGEN

                      #11
                      regel vid hus byggda med std. tjocklek på golven
                      är 200kg per kvadrat meter, kan vara bra att veta
                      för att vara hellt säker på att ingeting går genom golvet.
                      detta gäller placering på trägolv utan bärande balk.

                      /Baggen

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Cassandra


                        Problemet är att jag har fiskar i de två andra akvariumena som står på ställningen, väl inarbetade så jag har ingen möjlighet att ta isär ställningen. Minns att killen nämnde något om stålknutar när jag köpte det. Har själv haft isär andra alu-ställningar till mina andra Zooline akvarium och då har det ju inte varit några gängor i ställningarna ? Endast plastplugg som man "bankar" ihop aluminiumprofilerna med.

                        Mvh Cassandra
                        Jag pratade om gängan på de justerbara fötterna... å Deelay oxå hoppas jag.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av BAGGEN

                          regel vid hus byggda med std. tjocklek på golven
                          är 200kg per kvadrat meter, kan vara bra att veta
                          för att vara hellt säker på att ingeting går genom golvet.
                          detta gäller placering på trägolv utan bärande balk.

                          /Baggen
                          Typ sommmarstugan då eller ?=)Eller e det vanligt med hyreshus byggda så?

                          Anli: Jo på fötterna som sagt.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Norpan
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 103

                            #14
                            "200 kg/kvadratmeter kan inte gälla i "vanliga hus", då skulle ju två rejält storvuxna personer som står nära varandra åka genom golvet, badkaret skulle gå igenom golvet när man badar osv..
                            //Jenny

                            Kommentar

                            • Kenneth
                              Användare
                              • april 2002
                              • 277

                              #15
                              För det första brukar inte badkar vara placerade på trägolv utan bärande balk, och för det andra så borde ett badkar visst kunna klara det. Ett badkar väger inte 800kg fördelat på fyra ben. Hur mycket vatten går det i ett normalstort badkar? Knappast mer än 350l ända upp till kanten. Karet väger 45kg ungefär. Stoppa i två människor á 75kg, och du måste ta bort lika mycket vatten. En del av kroppen kommer väl att stick upp ovanför vattnet men i gengäld måste du nästan ha lite marginal till kanten så det inte skvalpar. 200l vatten +150kg +45kg = ~400kg.
                              MVH
                              /Kenneth Johansson,

                              ordförande
                              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                              Kommentar

                              Arbetssätt...