Hur får man tyst på 2260

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Hur får man tyst på 2260

    Jag har en 2260 som brummar som en V8. ibland vibrerar det i den och ibland brummar den... har ljudisolerat skåpet miskat filtervolym klämt, spänt, tryck men inget hjälper...
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Hur har du pumpen stående i förhållande till akvariets vattenlinje? Jag märkte när jag hade mitt stående på ett bord och filtret kom ganska högt upp att det förde lite mer liv.

    Har du kåpan på? Oljudet minskar en del om man har denna av.

    Är filtret nystartat? Isåfall kan det ta ett tag innan pumpen och filtret har gått till sig.

    (Jag har också grejat en del med bitar av 16/22 mm slang som jag tryckt in under plattan som pumphuvudet sitter monterat på. Det hjälpte också lite grann. Samt lagt ett riktigt tunnt lager av något ljuddämpande mellan pumphuvudet och plattan.)
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Troligen rotorstaven som fått sig en törn och inte är rak eller så är det spelrum mellan staven och rotorn som gör att den vibrerar.

      Plocka isär den och kolla igenom hur det ser ut...känner du glapp mellan staven och rotorn så ska du nog köpa nya delar.

      De är ganska känsliga på dessa delar och det är det enda negativa jag kan säga om Eheim...

      Om du har vibrationer i pumpen som ljuder så kan du justera det genom att köpa liggunderlag och klippa till i lagom storlek som den får stå på...fungerar kanon för att ta bort vibrationsljud.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        Jag har pumpen uder akvariet i skåpet. ingen kåpa den åkte av direkt
        filtret har väl gått i 4 veckor nu.
        får väl pröva tricellas tips ...
        klämmer man mer själva pumpen mot fästet tystnar den lite
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          citat:klämmer man mer själva pumpen mot fästet tystnar den lite
          Då kan det eventuellt hjälpa lite med dom där 16/22 mm bitar av slang som jag skrev om ovan. (och om du inte redan gjort det spänna om skruvarna som pumpen är monterad med, prova att enbart ha dom löst fastskruvade också)
          Hårt packat filtermaterial kan kanske också vara en orsak till oljudet. Vad har du för filtermaterial i? Standardsetup?
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • GurraG
            Användare
            • januari 2004
            • 75

            #6
            Tjena !!
            Hade exakt samma problem med mitt 2260 !!!
            löstes genom att lägga gummi mellan pumphuvud o fästplattan !!
            tog även bort den stora 'huven' som skapade en enorm resonans !!
            efter detta blev det nästan ljudlöst.
            Dygnet har 24 timmar ...minst !
            Gunnar

            Kommentar

            Arbetssätt...