Hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Hörnakvarium

    Nu när 720 snurrar och går har planeringen startat för nästa...
    Någon som har erfarenhet av hörnakvarium ?
    funderar lite på Aquael 320 med svängd ruta (mest för att måtten på detta är perfekt) har svängda rutor någon optisk effekt som gör att fiskarna ser ovanligt stora ut. Känns lite som detta skulle störa.

    Är hörn akvarium nackdel för troffar? Jag tycker att i de flesta artbeskrivningar på ciklider står det att långsmala akvarium är en fördel
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • davidmon

    #2
    Den välvdarutan gör att du ser bättre in i akvariet från flera håll. Jag har själv ett "vanligt" rektangulärt kar med välvdruta. Säger bara att det är absolut värt den där tusen lappen extra för den välvdruta då insynen är mycket bättre å så är dett hela mycket snyggare.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Ett hörnakvarium har ju en bra bottenyta, det skall ju inte förnekas. De är väldigt lämpliga till substratruvare enligt mina erfarenheter. Till Tropheus har jag ingen aning. Det kan fungera, det kanske inte alls fungerar. Dock är långa breda akvarier bra till Tropheus, desto större bottenyta desto bättre trivs de. Höjden är inte så viktig när det gäller Tropheus som bredden och längden.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Om det är snyggt eller inte med välvda rutor är väl tycke och smak. Själv tycker jag det förvränger något ofantligt och orsakar yrsel

        Tony Englund

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #5
          Tony lite av detta jag är rädd för.. blev lite villrådig nu.....
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #6
            citat: Om det är snyggt eller inte med välvda rutor är väl tycke och smak. Själv tycker jag det förvränger något ofantligt och orsakar yrsel
            Måste säga att jag absolut inte upplever att det blir en förvrängd bild med välvd ruta. Jag har ett aqwalux och vet inte om det skiljer nå`t på buktningen i jämförelse med Aquael (inte sett nå`t sånt live).

            citat:Är hörn akvarium nackdel för troffar? Jag tycker att i de flesta artbeskrivningar på ciklider står det att långsmala akvarium är en fördel
            Kan ju erkänna att ibland saknar man 720:et och mina troffar fick sträcka ut..[:p] (en härlig syn). Känns inte riktigt som ett "troffekar" men tycker ändå det funkar bra att ha troffar i ett hörnkar...
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Jonte_Maskin
              Användare
              • augusti 2003
              • 59

              #7
              Hej!

              Jag har ett gäng Ikola i mitt hörnakvarium med välvd ruta. Det fungerar utmärkt!
              Jag håller inte med om att en välvd frontruta förvränger insynen.

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #8
                Tackar känner mig lite starkare i mitt nya projekt nu får nog bli ett hörnkar ändå, funderar på att göra en filter kammare i inre hörnet måste ju vara nåon som har detta. Tips ?
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • Jonte_Maskin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 59

                  #9
                  Hej!

                  Jag har i mitt hörnkar sex btn-moduler. I en av dessa, modul H, har jag filtermaterial och en pump. Det funkar utmärkt, gör rent filtret en gång om året, annars bara vattenbyte. Smidigt!
                  Visserligen tar dessa moduler rejält med utrymme, men snyggt är det.
                  Det är dock svårt att fånga upp yngel. [V]

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1156

                    #10
                    När min far skaffade ett hörnkar satte vi en filtermatta längst bak som går från "sida tll sida" om du förstår vad jag menar.. , mattan är skuren så den följer rutorna, siliconerade lister (ca:3cm breda) på glaset framför mattan så den skulle hålla sig på plats när vi tryckte dit den, höjden blir så högt karet är... utrymmet som blir bakom är lagomt för att placera 2 pumphuvuden... funkar kanon om man inte vill ha filtermaterial i modulerna eller använda ytterfilter.
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Niclas Larsson
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 546

                      #11
                      Verkar som jag just beställt ett Juwel 350 l med välvd ruta
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...