Utmaning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Utmaning

    Här en mindre utmaning från en nybörjare till er som "kan".

    Jag och mina elever vill gärna ha synpunkter/råd på de firrar vi tänker stoppa ned i ett skolakvarium. Förutsättningarna är följande: Knappt 700 liter, finkornig sand, massor med stenar och rötter (alltså många gömställen), en del växter.

    Vilka ska bort och vilka kan vi komplettera/ersätta de bortplockade fiskarna med?

    Tänkta fiskar att välja bland:
    Eldbuk
    Gulanacara Geayi
    Blåciklid
    Nicaraguense
    Kurvciklid
    Flaggciklid
    Tuppkamsciklid
    Geophagus spec Tapajos
    Mikrogeoophagus altispinosa

    Tänker eventuellt "häda" och blanda med någon/några fiskar från västafrika. Möjligt eller vansinne(de verkar ju gilla samma typ av vatten)?

    Vad sägs om någon av dessa:
    Palettciklid
    Lejonhvudsciklid
    Nanochromis transvestitus
    Streatocranus irvinei
    Lamrprologus congoensis

    Samtliga fiskar finns att köpa här i närheten och ska inhandlas om cirkus tio dagar. Därmed är både elever och jag väldigt nyfikna på dina/era råd och synpunkter.

    ...och tackar förstås på förhand!
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • ShadowDawn
    Användare
    • augusti 2003
    • 15

    #2
    700l det var stort för ett skolakvarium.
    Där kan ni ha mycket fisk, eran blandning verkar dock inte vara den bästa och det är alldeles för mycket fisk.

    Guinacara geayi, Mikrogeophagus altispinosa och Kurvciklid är ganska veka av sig och kan få svårt att klara sig.
    Eldbuk, blåciklid och nicaraguense är är å andra sidan rätt så tuffa av sig.
    Tuppkamsciklid, flaggorna och Geophagus spec Tapajos ligger någonstans mitt emellan.

    Så mitt råd är att plocka bort blåcikliderna, eldbukarna, nicaraguensen och kanske även kurvcikliderna.
    Tupparna hade jag nog också plockat bort eftersom de är ganska livliga av sig och lär störa de andra ganska lugna fiskarna.

    Du skulle kunna komplettera samlingen med en del malar tex corydoras och några L-malar.
    Några större tetror hade nog också vart snyggt.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Tror inte de menade att de skulle blanda alla dessa fiskarna, utan att de väljer bland dem.

      Jag skulle välja antingen eldbuk och nicaraguense ihop, eller flaggciklider och scalarer som rör sig i de övre vattenskikten, och kurvciklider som lite mer bottenorienterade fiskar.

      Två västafrikaner som tillhör mina favoriter är lejonhuvudciklid och munruvande palettciklid (Chromidotilapia guentheri), som båda är intressanta. Dessa två skulle ni kanske kunna ha ihop med nicaraguense eller eldbuk, men det bästa/roligaste är nog att ha västafrikaner med västafrikaner. Jag har i och för sig lejonhuvud med scalarer, men det är nog inte det optimala. Ni skulle ju annars kunna göra ett västafrikaakvarium, med t.ex munruvande palett, lejonhuvud, kongotetra, och nå´n Synodontis, t.ex S eupterus.

      Om ni ska göra ett sydamerikakar, och får tag i chokladciklider, så kan jag varmt rekommendera dessa, de är vackra, lugna, och ganska lättodlade. Jag har mina chokladciklider med bl.a flaggciklider och Crenicichla regani. Hantelcikliden är också en lugn och vacker art, som skulle kunna gå med t.ex chokladciklid.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • oktober 2004
        • 233

        #4
        Varmt tack för bra råd.
        Uppenbart är att vi står inför ett vägval; antingen de mycket snälla cikliderna, eller de lite mer tuffa.

        Vi väljer nog i så fall de lite tuffare, ett par av vardera Eldbuk, Blåciklid och Nicaraguense. Eftersom akvariet är relativt stort borde vi väl kunna komplettera med åtminstone någon/några till (eller ska man ha fler än två ex av varje art?).

        Vore det helt fel att även köpa 2-3-4 Geophagus sp Tapajos och så någon västafrikan som håller till i grotta, exempelvis lejonhuvuden? Jag menar, akvariet är ju på nästan 700 liter och fyllt med gömställen, eller...

        Hemma privat satsar jag på ett specialakvarium med västafrikaner, så tack för tipset om munruvande paletter exempelvis! Drömmen där vore en Teleogramma Brichardi, men går de att få tag i över huvud taget?

        Än en gång, tack för givande råd!!! Vi köper fisk om en dryg vecka, och sedan är det bara att hålla i tummarna (och eleverna i styr!).
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        Arbetssätt...