Aborrar i 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebb
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    Aborrar i 375L

    Jag ska dra igång ett nytt 375L kar dom närmaste dagarna. Eftersom jag fiskar en hel del så har jag börjat bli mer och mer intresserad av svenska fiskar, så jag funderar på om man skulle kunna ha aborrar i? Jag hade tänkt mig 5-6st mkt små aborrar i 6-10cm klassen.

    Vad tror ni om det? Är det helt kört eller skulle det gå? Värmen borde juh inte vara några problem, för man har juh hört om värmen som kommer från ett visst kärnkraftverk som värmer upp närliggande vatten...

    Någon som har erfarenhet av liknande projekt kanske? Alla förslag och kommentarer välkomnas, så länge ni inte hädar
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Skaffa små från början. Stora är skygga. Sedan sätter en abborre på 5 cm i sig en spigg på tre. Glupska rackare alltså.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • geggag
        Användare
        • juli 2004
        • 108

        #4
        klarar dom vinter dvalan utan kylare?

        ok, lägger till lite utan att ändra...
        dom kanske klarar vintern, men trivs dom ?
        Non sum pisces

        Kommentar

        • Buling
          Användare
          • december 2003
          • 17

          #5
          Abborrar i akvarium har ju diskuterats tidigare, och då som nu klarar de sig utmärkt i rumstempererat vatten. Det har gjorts försök på uppfödning/odling av abborre i Härnösand, resultat därifrån och från andra platser visar på att abborren växer och trivs bäst vid en vattentemperatur runt 22 grader.

          Någon dvala behövs inte vare sig för att de ska trivas eller fortplanta sig. Det finns bestånd med inplanterad abborre i Australien (rester från entusiastiska britter) som fortplantar och sprider sig i tropiska vatten.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Jag har också varit i dessa tankar åtskilliga gånger men har alltid lagt ner det pga att jag tröttnat på att inte få nån lämplig fisk eller någon fisk alls. Jag var ute efter små abborrar och det är inten så lätt att få tag på om man inte har en mörtstuga eller något liknande.
            Jag lyckades fånga 2 st 3 cm abborrar med håv (mkt tur) som jag hade tillsammans med med lite ciklidyngel men de var inte allt för aktiva så jag släppte i dom i mitt stora (450l) kar där de tyvärr blev uppätna.

            Så mitt råd till dig Zebb är att skaffa så många och så mellanstora som möjligt. Runt en 7 cm borde dom nog vara för att du ska få se dem. Och skaffa många! Jag ser abborren som en stimfisk innan den blir så stor så att den kan jaga större löjor och mörtar bla.
            Varför inte ett kar med lite tusenbröder?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • maj 2004
              • 159

              #7
              Jag hade ett 20 tal abborrar som var runt 5cm i ett 60 liters i somras. Efter en vecka var det ett fåtal kvar eftersom de åt upp varandra och rätt många dog av att de försökte äta fiskar som var nästan lika stora som de själva och satte i halsen. Betydligt glupskare än mina malawi. Kan nog vara bra att börja med de som riktigt små så att de vänjer sig vid torrfoder eller nånting.

              Kommentar

              • Zebb
                Användare
                • februari 2004
                • 56

                #8
                Buling: Det lät juh väldigt bra faktisk, finns egentligen inget som talar emot att man skulle kunna ha aborrar i akvarium då...

                Robin: Ok, jag ska försöka fånga så många jag kan, men som sagt, det är inte alltid så himla lätt. Om det blir överbefolkat så kan jag bara gå ner till ån (25m från huset) och släppa i dom överflödiga, om dom inte överlever där så finns det alltid några gäddor som är sugna på mat.

                Någon lek kan man väl bara glömma, eller? För vad jag har hört så tar det 2-3 år innan dom blir könsmogna, och en så gammal fisk är väl rätt stor.

                Tack för alla svar, jag återkommer snart igen.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Abborre kan vara grymt svåra att få att äta, dom bästa är abborre som är tagen på bottenmete. Eftersom en abborre som inte är van att äta från botten inte rör mat på botten. Den svenska fisk jag håller högst är sarv, har haft sarv i mitt 530 (tillsammans med zebraciklider, eldbukar och blåciklider) i ca 5 år..... jahå där vart man idiotförklarad =) men jag hade haft sarvarna i 3 år innan kompisen inte kunde ha kvar sina zebror så då hamnade dom i mitt akvarie, senare upprepades det med eldbukarna och blåcikliderna. Det är ju inte att rekommendera att blanda så men det har funkat för mig.
                  Innan har jag haft sutare (stor å trevlig fisk men skitar ner en hel del, hade en på 43 cm som vart grymt tam, hur häftigt som helst när dom knäcker snäckor i munnen .... blir ett extremt dovt ljud), abborre (svårhållen men vacker), braxen (skygg fisk som älskar mask), mört (skygg som få), elritsa (mycket vacker å pigg fisk men får oftast ögonsjukdomar i akvarium), lake (nattaktiv så man såg den aldrig), gärs (svår att få å äta), kräftor, sarv (som sagt en mycket glupsk och aktiv fisk), bergsimpa (cool fisk, men inte direkt akiv)

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Små abborrar i 4-5 cm funkar bra och de växer. Tyvärr äter de andra medinvånare som t ex spigg. Andra fiskar ska alltså vara större. Det är enkelt att fånga med sänkhåv på sensommaren, men man måste ju veta var de finns.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...