BTN och malar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TroffeMicke
    Användare
    • februari 2004
    • 412

    BTN och malar.

    Hej.

    Jag undrar om det är fler än jag som har problem med att malarna äter upp färgen på BTN bakgrunderna?

    Hörde/läste någonstans att BTN garanterade att så inte skulle kunna ske,men detta har ändå skett i mitt kar.

    Jag hörde också av Jocke på AkvarieTeknik i Filipstad att det skulle finnas "genomfärgade" bakgrunder på marknaden där detta inte skulle kunna hända,kanske ngt.att tänka på då BTN inte är direkt billiga.

    Finns det bättringsfärg att tillgå någonstans?


    MVH.Micke.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Visst kan vissa Panaque skada en BTN bakgrund men det är definitivt ovanligt. Tycker du skall ta ett kort på bakgrunden och göra en reklamation.
    Det finns olika sätt att "laga" - lättaste är faktiskt en vanlig tuschpenna som man "målar" i det skadade området med och sedan gnuggar med tummen.
    Alternativt att man tar lite svart silikon och trycker i fint torv i.

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • juni 2004
      • 851

      #3
      Har oxå problem med att mina två Panaque äter på min Pangea bakgrund mudbank. Min akvariehandlare, skall ta kontakt med dom nu. Skall bli intressant och se vad dom svarar, visst skall en dyr bakgrund hålla för mal atteker.

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • augusti 2003
        • 205

        #4
        Jag har inga erfarenheter av BTN, men 2st L177 käkade rent min "billiga" bakgrund från Hornbach på några veckor. Även efter jag lackat den.
        Bosse.J

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          På BTNs hemsida: http://www.on-the-rocks.se/sweden/kvalite.html ,står det att dom inte garantera att bakgrunderna pallar för vissa malar....
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Helt otroligt!
            Men jag känner inte till hur kraftiga käkar en mal har ska väl tiläggas.
            Fast om man plöjer ner en dryga 4000:- på en bakgrund, sätter fast denna i karet (nästan omöjlig att få bort) och sedan käkar malarna upp färgen?

            Nä - det måste väl nästan vara ett fabr.fel - eller?

            Att lacka ytan kanske vore en lösning, men i brevet ovan står det att det inte hjälpte och sen vill man inte ha en blank bakgrund för alla pengar i värden, fast det finns ju matt-lack oxå, fast vet inte om marina lacker är matta?

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Vissa exemplar (verkar vara individuellt) av Panaque är inte enkla att ha i akvarium - de äter verkligen allt som trärötter etc.
              Jag vet t.o.m. ett fall där de åt upp silikonet så rutorna ramlade ut.
              Vissa bakgrunder är väldigt hårda (känn på ytskiktet) medan andra är betydligt porösare.
              De som är hårda kan man ha med de flesta malar t.o.m. ofta Panaque (även om vissa individer som sagt kan vara riktiga terrorister) medan de porösare nog kan skadas av såväl Panaque som andra större malar.
              BTN hör till de hårdare - under de första åren som jag sålde BTN så känner jag till 2 fall (av. ca. 5.000 sålda eller nåt sånt) där Panaque skadat en BTN-bakgrund. I ett av fallen åt den stora hål i bakgrunden, dvs malen åt upp hela bakgrunden. Själv har jag kört Panaque ihop med BTN utan problem.
              Att lacka är rätt poänglöst eftersom ytan i sig på BTN är hårdare än lack.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                uttömmande svar Kjell!

                Tack för det - nu är INTE jag orolig längre.

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #9
                  Fan Kjell, skräm mig inte nu om att malarna oxå äter upp siliconet, så jag får 1200 liter vatten på golvet

                  Senaste två månaderna sen jag flyttade till hus, har jag bara haft otur i mitt stora kar.
                  Två veckor innan flytten 7 zebramalar dog (förvisso i mitt odlingskar).
                  Ena lysrör amaturen, fungerar inte. Som sitter på en på platt ljusramp, som sitter fast med fem limmade gånggärn som tåler 40 kilo tryck. Mycket roligt och få rätt på det.
                  Sen när jag hämtade hem mina discusar, dog dom en efter en. Av femton discusar, har jag kvar fyra nu
                  Och för några dagar sen, såg jag märken på bakgrunden efter mina Panaque. Man höt på nätterna hur dom äter på bakgrunden.

                  Så snälla gör mig inte narvös om siliconet nu, jag har tillräkligt och tänka på redan[]

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 330

                    #10
                    Hej
                    Hörde med en bekant som har panaque malar att dom "tuggar" färska grenar av lövträ nått kopiöst,typ att dom "måste" ha tillgång till sånt,gamla manrove rötter duger inte utan färska lövgrenar ska det va enl. han,vad för löv glömde jag att fråga....ni som har btn och panaque,har dom tillgång till detta?Eller är det en vilsen teori?(menar att de kanske låter bli bakgrunden då)

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      #11
                      Det går bra med vilka lövträdsgrenar som helst.

                      Dessa malar måste ha i sig cellulosan för att matsmältningen skall fungera.

                      Mangrove eller liknande rötter går inte ,samt att det är ju salt/bräckvattens träd de kommer i från.

                      Jag plockar färska grenar ute i skogen och lägger i karen varje månad,även de karen som det går Tanganyika ciklider i.(Fast det gör det ju i alla mina burkar [] )

                      Utan några problem alls för Tangysarna.

                      Ändå ger sig malarna på BTN bakgrunden,kräsna jäklar som bara vill ha det bästa.
                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...