Att para ihop två discusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Att para ihop två discusar?

    Tja!

    Köpte för några dagar sedan 3 nya discusar. Varav en bjässe som är en tydlig hane. Lekröret är nog ute så man ser skillnad mellan hona och hane.
    Nu är det så att jag ska nog köpa ett 112 liters kar.
    Skulle det funka om man skulle pröva lägga i den där hanen och en hona och se vad som händer? Har flera honor i karet som jag har sett lägga ägg. Så att bestämma könen är inga problem.
    Ifall de skulle bråka tänkte jag ha en glasruta eller ett nät mellan dem så de får "lära känna varandra" på så sätt ett tag?
    Sen ska jag spendera mycket tid till att efterlikna deras natur med regntid osv. väldigt mycket.
    Vad tycker ni? Är det värt ett försök?
    _________________
    Mvh/ Alexander Ylipää
    Mvh Alex
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    #2
    Hej,

    Jag undrar om du inte istället ska låta de para ut och lika i det större ursprungskaret först ett par gånger. De måste ofta "öva" ett par gånger innan de lär sig vårda sina ungar, så du kan lika gärna vänta med att plocka över dem till ett separat kar. Vad jag förstod har du VF Diskus och de kanske kräver lite extra trix för att få igång, jag har endast erfarenhet av odlade Diskus.

    mvh
    Magnus

    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av mdan

      Vad jag förstod har du VF Diskus och de kanske kräver lite extra trix för att få igång, jag har endast erfarenhet av odlade Diskus.

      mvh
      Magnus

      Japp! Därför ska jag vara extra noga med vattenbyte, ph, mat osv.
      Mvh Alex

      Kommentar

      Arbetssätt...