Flytt av diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebb
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    Flytt av diskus

    Hur ska jag göra nu när mitt 220 literskar ska flyttas? Det ska bara flyttas några meter, men vad ska jag göra av mina 4 diskusar så länge? Jag har inga andra akvarium att ha dom i, eller jo, ett 30-40 liters, men det är väl nästan uteslutet, eller?

    Jag har ett stort spann, eller snarare en balja på kanske 60 liter, så jag funderar på att lägga dom där i. Ska jag ha doppvärmare o någon syrepump i eller är det onödigt? Flytten tar nog inte mer än max 1 timme att göra...
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Lägg dem i 60 liters baljan.
    Hade mina 6 discusar i en frigolitlåda i 1 dygn utan problem.
    Men det beror på hur stora dina är...
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Zebb
      Användare
      • februari 2004
      • 56

      #3
      Dom är väl ca 12cm. Dessutom är dom över ett år gamla, så så känsliga borde dom inte vara...

      Hade du någon syrepump då eller blir dom bara stressade av brummandet?

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Okey...då ska det inte vara några problems!
        Jag hade en syrepump, inget annat.

        Lycka till!
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Zebb
          Användare
          • februari 2004
          • 56

          #5
          Ok, jag testar det då, tack för hjälpen.

          Kommentar

          • mdan
            Användare
            • september 2002
            • 90

            #6
            Zebb,

            Om du har sand/grus på botten, se till att du inte river runt en massa, bättre du gör rent sanden istället. Se även till att bevara bakteriekulturen i filtret. Du kanske har ytterfilter, då är det ju inget problem. Jag fick väldiga problem när jag var tvungen att snabbflytta mitt 540 pga vattenskada (inte akvariet). Mina Diskusar började må riktigt dåligt, troligen pga att de blev förgiftade av skit i sanden som spreds i vattnet, eller att bakterikulturen dog ut. Jag hade/har bottenfiler+filtertärningar bakom BTN, ingen bra lösning om man ska snabbflytta.

            /Magnus
            Magnus D
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

            Kommentar

            • Zebb
              Användare
              • februari 2004
              • 56

              #7
              Jag har relativt grovt grus (3-4mm) i karet och dessutom är det bara ca 1cm tjockt, så det ska inte vara någora problem att "damsuga" noggrant innan flytten. Jag har dock inget ytterfilter, utan jag har en sån där hydorpump (funkar hur bra som helst för övrigt...) som man hänger på utsidan med separata filterpatroner, och dom ska inte tvättas i flytten. Och för ett tag sedan köpte jag en jättebalja som rymmer 100 liter, så där har jag juh halva vattenmängden sparad = mkt bakerier. Kan dock inte ha fiskarna i den tunnan eftersom den är så djup, det skulle vara omöjligt att få tag i fiskarna om man la ner dom där

              Kommentar

              • Diskusludde

                #8
                förslag släng i diskusarna i 100liters baljan. sen när du ska ta vatten från den till akvariet så kommer ju volymen att minska o där med kan du få tag på diskusarna.

                Kommentar

                Arbetssätt...