ppi10 för grovt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan eriksson
    Användare
    • maj 2004
    • 159

    ppi10 för grovt?

    Hej, sitter och tittar på karet men störs av att det flyter runt en massa partiklar i vattnet. Filtreringen består av 15 liter ppi10 bakom bakgrund och rejäl cirkulation. Får ni andra bort allt med ppi10 eller kompletterar ni med nånting annat för att få bort de minsta partiklarna?

    /johan
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    En PPI 10 blir som bäst efter det att den gått en stund. Troligen så kommer du snart att ha klart vatten utan partiklar. Jag har PPI 10 i mina yngelkar och det är klart vatten...

    PPI 10 anser jag vara den bästa just pga dess storporighet.

    Kommentar

    • johan eriksson
      Användare
      • maj 2004
      • 159

      #3
      Jahapp då är det väl bara att ha tålamod med det, seeegt.

      Kommentar

      • johan eriksson
        Användare
        • maj 2004
        • 159

        #4
        För att lugna ner tålamodet var jag tvungen att plocka fram en bira. Ska avnjuta den framför akvariet och lyssna på nyaste lars winnerbäck skivan.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Hehehe...jag har precis tagit fram en god whisky och ska snart ta plats frmför karet och njuta innan det släcks ned. Även njutbart efteråt, men då är det ju "La Liga".

          Jag använder PPI 10 i alla mina akvarium plus ytterfiltren...bästa filtermaterial jag haft! Hoppas att det snart blir bättre i akvariet. Har du ytterfilter?

          Om du har det så kan du tillfälligt lägga i filtervadd som tar bort de grövsta partiklarna snabbt...

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • maj 2004
            • 159

            #6
            jag har sett ditt, och även andras, förespråkande för ppi10 här på forumet och därför är det i viss kombination med andra material delaktigt i alla, hela fyra , kar. Vad gäller den biologiska effekten av ppi10 är jag väldigt imponerad då jag trots våldmatning inte fått några utslag på nitrit och nitratet hållt sig kring 50. Med våldmatning menar jag att jag matat med så mycket räkmix att det legat kvar på botten ett bra tag, dock har jag inte vågat vara hur vårdslös som helst utan kompenserat våldmatningen med tätare vattenbyten så att ingen tror att man kan mata hur mycket som helst bara för att man har mycket filter (kanske man kan det).

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • september 2003
              • 328

              #7
              Angående den biologiska filtreringseffekten med blå filtematta 10ppi finns det folk som menar att det inte alls är särskilt bra.

              Jag samtalade med en man som tyckte detta filtersystem var MYCKET överskattat. Att det inte är någon möjlighet för nedbrytningsbakterierna att få "fotfäste" i detta grova filtermaterial. Speciellt inte om man använder sig av en kraftig pump.

              Han hade varit med och gjort en undersökning med olika filtermaterial. Testet gjordes på en högskola under fyra månader i flera lika stora akvarier (med fisk). Inget vatten bytes utan tillsattes endast då det dunstade. Det visade sig att det akvariet som filtrerades över nämnd filtermatta och det akvariet som inte hade något filtermaterial alls hade exakt samma vattenvärden!

              Finns grus som bottenmaterial så är det där den nödvändiga bakterieprocessen äger rum och inte i filtermattan. Det är det som räddar situationen.... enligt honom.

              Att väldigt många ändå använder detta och får det att fungera beror då på att de tvingas byta mycket vatten eftersom den biologiska reningen inte fungerar optimalt!

              Bäst biologiska effekten fick man med ytterfilter (som enligt honom var överlägset alla innerfilter) och då helst fyllt med en kombination av Ehfimech och Ehfisubstrat.

              Värt att tänka på kanske??!

              [u][u][u][u]

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                citat:Han hade varit med och gjort en undersökning med olika filtermaterial.
                Vore intressant att få läsa den undersökningen - resultatet överensstämmer i all fall inte med min erfarenhet. Det används ju också hos nästintill alla stora grossister och alla dessa kan väl inte ha fel.
                Däremot tar det rejäl tid om man har mycket filtermaterial innan de är helt igång - minst en månad ofta betydligt mer.

                citat:Finns grus som bottenmaterial så är det där den nödvändiga bakterieprocessen äger rum och inte i filtermattan. Det är det som räddar situationen.... enligt honom.
                Det är ju bara det alla dessa grossister och odlare som kör med filtermattor inte har grus i sina akvarium.

                citat:Bäst biologiska effekten fick man med ytterfilter (som enligt honom var överlägset alla innerfilter) och då helst fyllt med en kombination av Ehfimech och Ehfisubstrat.
                Låter nästan som om denne person var anställd på Eheim som marknadsförare

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  Jag frågade om artiklen var publicerad vilket den inte var... och hurvida de hade försökt dela med sig av materialet. Men han menade att "ciklidfolket" ändå inte går att ändra på.

                  Att flera butiker och grossister använder sig av detta och får det att fungera beror på att de tvingas byta stora mängder vatten regelbundet i och med att man inte har någon biologisk rening (enligt hans uppfattning).

                  Undersökningen hade gjorts i 30 st 180lit.akvarier med 10 stora guldfiskar i varje. 4st olika filtermtrl + 1 utan filtermaterial.

                  Bästa effekten fick de med korallskelett där de även fick en anaerob nedbrytning.
                  Bästa filtermaterialet, var enligt hans uppfattning, en kombination av Ehfimech och Ehfisubstrat.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Hur använde dom den blå filtermattan? Som filterhörna eller i ytterfilter tror jag att man får betydligt bättre biologisk rening med filtermattan jämfört med powerhead/pvc rör varianten.

                    Korallskellet, är det typ död levende sten?
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Mattias Olsson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 328

                      #11
                      Disskusionen jag fick uppstod då jag mejlade en akvarie/webb-butik, så om han förökte kränga Eheims filtermaterial till mig låter jag vara osagt. Jag tvivlar dock starkt att han hittat på allt detta.


                      Kommentar

                      • johan eriksson
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 159

                        #12
                        jag ställer mig kritisk till undersökningen du talar om och litar inte på den innan jag läst den med min kritiskt granskande blick Tvivlar hårt på att min filtermatta inte gör någon biologisk nytta när jag saknar nitrit och samtidigt kör med sand i karet och matar ordentligt.

                        Kommentar

                        • Mattias Olsson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 328

                          #13
                          citat:dock har jag inte vågat vara hur vårdslös som helst utan kompenserat våldmatningen med tätare vattenbyten
                          som sagt, enligt honom var stora vattenbyten nödvändigt med detta "filtersystem"

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            ääähhh säkert ngn okunnig person som har tutat i dig detta. Du ser ju hur många här som använder detta. Försök att få fram denna undersökning.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Ante
                              Användare
                              • november 2002
                              • 571

                              #15
                              jag håller mod om att 10 ppi är mycket bra, om du har skit i vattnet så beror det på att filtret är nytt.
                              är det bråttom så häll i lite aqua-clear eller liknande.
                              Jag startade nyligen upp ett saltvattenkar och det tog en vecka innan det klarnande och det utan något filter alls, det går det också men det ar tid.

                              appropå Tricellas Wiskey: jag har lapat Pilsner och byggt akvariebänk ikväll, inte dumt det heller.
                              jag håller ju som bäst på med att köra igång ett saltvattenprojekt på 573 liter med sump och alltihop.
                              kul som fan men svårt, inte lite att läsa på om man så säger, men vad vore livet utan utmaningar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...