ytterfilter komplicerade??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    ytterfilter komplicerade??

    Hej det är nybörjaren har igen... som den lilla idioten jag är så kar jag inte fattat hur ett ytterfilter funkar och det värkar vara väldigt mycket slanga och kopplingar och grejjer so jag skulle gärna villja ha lite info om ytterfilter!!


    tacksam för svar
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • Christer T

    #2
    Det är inte så komplicerat: Två slangar i akvariet, en som tar ut vattnet ur akvariet och en som spolar tillbaka det. Emellan sitter en stor behållare med lämpligt filtermaterial plus själva pumpen som pumpar in vattnet i akvariet när det gått genom filtermaterialet.

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      jaha... det lät väldigt lätt... tack för svaret
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Om hur ett ytterfilter fungrerar och verkar ! ? Vad säger du om "Hokus pokus?
        Jag vidar utvecklar imorgon...Mr.F.

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          okej
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Här finns lite att läsa om olika filtertyper, ytterfilter benämns här som "golvfilter":



            En annan länk...



            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              mm.. det va bra.. men är det onödigt med ett ytterfilter till 60liters kar??
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Inte onödigt, men kanske inte direkt nödvändigt heller. Det är kanske bättre med ett mindre powerhead och en filtermatta (som en bild visar) eller ett bra innerfilter.

                Eheim 2213 kanske kan vara ett bra ytterfilter till så litet akvarium...eller Aquaclear 201/301 som powerhead. Till Aquaclear kan man också köpa en filterbehållare så att det fungerar som ett rent innerfilter. Eheim har också mindre innerfilter som heter Aquaball...kolla på dessa alternativ.

                Om du planerar större akvarium i framtiden så föreslår jag antingen Powerhead (som du kan använda i framtiden i ett större akvarium) eller ett ytterfilter såsom Eheim 2213. Ytterfiltret kostar dock mer...

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  okejj... jo men jag har en fluval 2 och med min högst begränsade ekonmi så har jag tyvärr inte råd med ett nytt filter...
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...