stora crenicichla 30+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    stora crenicichla 30+

    Hur vanligt är det i era kar bland medlemmar här?Skulle vara lite intressant att jämföra lite beteende oavsett "c-large" art,själv så har jag numera bara ett par(som måste ha en avdelare just nu) kvar av mina johanna(så besvärlig).Har tidigare efterlyst just "min" art men gått bet.Hur ni löser aggro problem,mat,inredning ja allt.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Mitt 20+ & 10+ C. menezesi-par (saxatilis/lepidota-gruppen) räknas alltså inte även om de ingår i "c-large"?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2002
      • 330

      #3
      nix,för små[8D].Arter som blir stora 30+(just snyggt om dina blir det[B)])

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        Gärna(finns det större?) från lugubrisgruppen.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Gärna(finns det större?) från lugubrisgruppen.
          [?]
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            #6
            He he...Hur utrycker man sig ?Menar typ håller sig den gruppen med de store? eller finns det någon mer välutvecklad grupp?(ingen expert,men lite kan jag nog[])

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • augusti 2002
              • 330

              #7
              Ola:jag antar att du vet vad lugibris gruppen är?Men än sen,för beteende mönstren haglar ju inte direkt,hur löser du redan angivna problem? Kanskae det rent av är likvärdigt beteende på din art?typ small medium large beter sig lika?(fan trot! mina johanna är brutala!!)shoot man!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Man skiljer ju ofta på stora och små och de små är troligen mer släkt med varandra och kommer nog brytas ut och bli ett eget släkte.

                De stora är troligen också en enhetlig grupp, men kommer säkerligen delas upp i flera släkten. T ex så kanske Batrachops blir återupprättat lite beroende på om reticulata eller liknande hör till samma gren som saxatilisgruppen (som alltid kommer vara Crenichla).

                De små har lite smalare munnar med mera. Exempel regani, comprecisseps, notopthalmus (räkna inte med att jag stavar rätt).

                Saxatilis/lepidota gruppen (har sett båda men tycker att det borde vara saxatilis) hör definitivt till de gruppen "stora" Crenicichlor även om vissa blir mindre än regani som är en stor "liten" Crenicichla.

                Sammafattning: att använda uttrycken "stora crenichlor" och "små crenicichlor" kan bli lätt förvirrande.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 330

                  #9
                  ok,men just lugibris grupen skiljer sig lite från andra crinicihla grupper genom att det finns några med slanka o spetsnosade arter o även några med mycket trubbig huvudprofil och kraftig kropp(enligt skummande av webben(vet jag vad jag pratar om?),just lugibris gruppen verkar det vara 30+,men som sagt jag är ingen expert,bara nyfiken,verkar vara mycket outforskat på dessa rariteter!Just beteendet är intressant för mig, är det likvärdigt oavsett stl.? i såfall verkar det lättare.Berätta gärna om dina firrar!!

                  Kommentar

                  • VF
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 99

                    #10
                    Jag tycker alla Crenicichlor har ett liknande beteende jag menar alltid hungriga och super arga mot alla.
                    VF// Mats

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jo lugubris är väl firrarna som blir stora och simmar mycket? De jag har följt i någon större utsträckning (xingu 1) har varit lamm i jämförelse med saxatilisgruppen. Jag var just hos en bekant som håller ett par Xingu 1 där båda är 20+ i 50 liter utan större problem. De har gått där i ett år. De ska flyttas men det har inte blivit av bl a på att han inte har problem med dem. De simmade runt och ägnade den mesta tiden åt att gosa med varandra. Betedde sig som hundvalpar ungefär. Med mina hade inte det gått ens i en timme. Jag har även kollat på Xingu 1or som gick i UAFs lokal och dessa var rätt snälla.

                      Mitt par håller sams genom att jag har styggare fisk och hanen klarar inte av att hålla revir utan honan. Botten är helt täckt med Cryptocoryne som gör att honan kan gömma sig mycket snabbt. Jag har nog ett mycket stabilt par dessutom. Daniel Odell tog ett par av mig som jag fick över och han anser att det är det jävligaste han haft (men då hade han inte haft Trimac än, jag vet inte vad han tycker nu).

                      Mina har lekt vid ett flertal tillfällen och nu senast lyckades jag rädda lite drygt 20 yngel efter att hanen fick den korkade iden att spöa upp honan (vilket ju gjorde att han fick svårt att hålla revir). Ynglen växer extremt fort.

                      Bild på min hane finns på http://www.stockholmsciklidklubb.com...ensson&img=104 men han är mycket högre och grövre nu. Han väger nog 4 ggr mer än vad han gjorde på bilden.

                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Med lamm menar jag förstås relativt sätt

                        Läs



                        samt http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=6908&LOPNR=2 som är hur aktuell som helst trots att den skrevs för 35 år sedan!!!
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 330

                          #13
                          Tjusig fisk du har!Men hundvalpar? mina?,nä det värsta jag vart med om!har åtskilliga år på "nacken" men detta är det värsta jag vart med om,alla kategorier!Hur oberäknikla(hur stavas det egentligen?) som helst,o när det händer så är det brutalt,inget myspys som de värsta c -amerikaner utan,NU är det färdigt!Har haft fisk hos dom .även tuffa c/a ...men är det färdigt så är det.Även sinsimellan,lyckades med "bedriften" att dom parade ut,men var "tvungen" att flytta dom till ett kar med en mindre hona som fullkommligt krossade(dödade) den större honan,hannen kom undan med blotta förskräckelsen(mitt fel[8D])....ett LITET misstag som jag förbannar mig själv för!

                          Kommentar

                          • VF
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 99

                            #14
                            Min erfarenhet är att saxatillis gruppen är den aggressivaste gruppen av crenicichla.Jag hade 5st C menezesi i ett 300l funkade ganska bra ända tills det blev ett par ,på bara någon dag så var det bara paret kvar.Jag har också sett xingu 1 gå i grupp på 5st 20+ i ett 2m kar
                            utan bråk.Dom simmade mest runt och kolla läget.Sen om det blir ett par så kanske det blir lite annan fart.
                            VF// Mats

                            Kommentar

                            • VF
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 99

                              #15
                              Har just nu 5st C johanna på ca 7cm dom är otroligt lungna just nu väntar mest på mat)
                              Nu menar jag inte att Stora Crenicichlor är lugna och snälla jag har hört talas om Crenicichlor som varit rena mördar maskiner som dödad allt i akvariet.Det gäller att man får bra harmoni iakvariet som Ola verkar ha.
                              VF// Mats

                              Kommentar

                              Arbetssätt...