_100 liter 8-kantigt vilka tanganyika?_

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultanhasek
    Användare
    • oktober 2004
    • 15

    _100 liter 8-kantigt vilka tanganyika?_

    Ska starta upp ett 100 liters akvarium med tanganyika-ciklider.

    Det är 8 kantigt (50cm högt)
    Fluval 3 plus
    50w värmare
    Bor i Enköping och har bland det hårdaste vattnet i Sverige

    1. Inredningstips? (Inga växter)
    2. vilka ciklider? (gärna snäckletare)
    3. Går det att ha fler än en sort i detta lilla akvarium?

    310 liter Malawi
  • hultanhasek
    Användare
    • oktober 2004
    • 15

    #2
    En fråga till angående sand.
    Biltemas blästersand något att rekomendera?
    Hur mycket behöver jag?
    Vad kostar det?
    310 liter Malawi

    Kommentar

    • Norpan
      Användare
      • augusti 2004
      • 103

      #3
      Eftersom bottenytan blir liten bör du ha "snälla" snäckskalslekare (vilken jag antar att du menar med "snäckletare") Jag har bara erfarenhet av L. ocellatus som räknas som tuff, kanske similis? vad tycker ni andra? Det funkar kanske med någon julidochromis om du bygger upp lite stenrösen.

      Jag har ingen erfarenhet av blästersand, men den är nog bra det är ju många som har den, själv har jag rådasand (inte den allra finkornigaste varianten dock)

      Inred som sagt med sand och stenrösen och massor av tomma snäckskal, nu ville du ju inte ha växter men annars kan någon liten anubiasplanta vara trevligt, eller vallisneria. Jag har även ett par bambupinnar nedstuckna i sanden (inte vidare biotopriktigt, men effektfullt :-) )
      //Jenny

      Kommentar

      • hultanhasek
        Användare
        • oktober 2004
        • 15

        #4
        Tänkte leta sten i naturen här i Enköping. Eftersom vi har så hårt vatten redan kan det vara en dålig idé att använda kalkhaltig sten i eller är det inga problem.
        310 liter Malawi

        Kommentar

        • hultanhasek
          Användare
          • oktober 2004
          • 15

          #5
          En sak till ang. Blästersand. Ingen som haft problem med att silikonet slitits ut p.g.a. den finkorniga sanden (med tanke på vad den är till för) Hur pass mycket svårare blir det att rengöra med så små korn. Vad jag har förstått så är det svårt att använda en hävert för att rengöra sanden med.
          310 liter Malawi

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            "Eftersom vi har så hårt vatten redan kan det vara en dålig idé att använda kalkhaltig sten i eller är det inga problem." -Nej det är inga problem! Det är bara bra om du har kalk-haltig inredning till Tanganyika-ciklider.
            Kalket(Calciumet) i inredningen urlakas om det t.ex bildas
            carboxylsyror (kolsyra m.m.) och då själv buffrar calcium-jonerna
            vattnet till en del (CaCO3).Givet vis avgår det Ca-joner(Ca2+)i vattnet ändå,men de bildar hellre "salter med karbonat än med en hydroxid (2OH) Så risken att man med kalkhaltig inredning skulle "super" höja pH´t är liten(egna erfarenheter)
            Jag har en kompis ,som har just ett sådant akvarium,som du har ,med Tany. i . Han har byggt upp ett "torn" med skiffer varvat med små stenar,som uppbyggare. I sitt akvarium har han ett par L.Brevis och en grupp N.Nigriventris. Jag är nog säker på att man kan ha någon av de mindre "Jullarna" i stället för Nigriventrisen,som är hyffsat svår att få tag på.

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Jag skulle nog slänga i ett gäng (6) Lamprologus similis med och nåra (4)Julidochromis ornatus å 15 snäckor.
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • augusti 2004
                • 33

                #8
                Om du bor i Stockholm åker du till Akvarielagret i Stora Mossen/Bromma och köper vildfångade Neolamprologus Multifasciatus

                Saxat ur artbeskrivningen på denna sida:

                "Beteeende och lek
                Trots sin litenhet är N. multifasciatus en aggressiv försvarare av sitt revir, som brukar bestå av en grupp tomma snäckor. Mångdubbelt större fiskar jagas resolut bort. Hanen är den mest aktiva. Har man fler honor än hanar kan hanarna leka med fler honor, annars är arten att betrakta som monogam. Honorna lägger rom med ett par veckors mellanrum, upp till 20 stycken ägg läggs inne i snäckskalet.

                Vanligtvis kommer det fram fem till tio yngel med ca tre veckors mellanrum. Ynglen äter nykläckt Artemia direkt. Ynglen stannar ganska länge hos föräldrarna innan de jagas bort. Då måste man se till att det finns fler snäckor en bit bort eller ett stenröse med småstenar som de kan gömma sig i.

                Arten är en grävare av stora mått. Ofta gräver den ända ner till bottenglaset av akvariet. De gräver runt om snäckan så att de får ingången dit de vill.

                Snäckorna får inte vara för stora. Snäckor med storlek som vinbergssnäckor går bra, men inte större.

                Allmänt
                För att hålla ett par N. multifasciatus krävs inga större akvarier; 30 l räcker. Detta kan inredas med fin sand, några tomma snäckskal och ett litet luftdrivet filter. Snäckorna sprids ut i framkant av akvariet. Läggs snäckorna i mitten eller där bak, skyfflar fiskarna upp "grävsanden" mot frontrutan, vilket gör insynen begränsad. I ett så litet akvarium är vattenkvaliteten viktig; ingen överbliven mat och regelbundna vattenbyten.

                I ett stort akvarium är arten starkt bunden till sina snäckor, den är dock mycket bestämd när det gäller att skydda sitt revir. Det är intressant att studera hur en så liten fisk kan jaga bort en mycket större. Som foder passar levande Artemia utmärkt, men även Daphnier, Cyclops, micromask och räkmix."

                Kommentar

                • hultanhasek
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 15

                  #9
                  Är det rekommenderat att ha frigolit i botten på akvariet?
                  Vad händer med de arter som gräver mycket, gör de hål på frigoliten med?
                  Måste man använda silikon för att fästa frigoliten eller räcker det med stenar? (1cm bred frigolit)

                  Ni som använder det, blir det inte svårt att rengöra?
                  310 liter Malawi

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Om du vill ha större stenar i akvariet så kan det vara bra att limma dit en frigolitskiva på 1cm i tjocklek.
                    Jag vet flera som har haft missöden med frigolitskivor som de inte limmat fast i botten...men det finns många som aldrig haft problem heller.

                    Jag har alltid, antingen husfixat eller lackat frigolitskivan så de har inte kunnat skada den. Nu har jag haft Tanganyika och Malawi men de har aldrig ens varit i närheten att böka med frigolitbotten...

                    Kommentar

                    • jocker
                      Användare
                      • september 2004
                      • 87

                      #11
                      strunta i frigoliten, varför ska du ha det? ställ stenarna direkt på glasskivan så är det ingen fara att fiskarna gräve omkull stenarna.. hmm, jo, skulle vara fränt o ha en liten grupp med jullar..
                      fiskpinnar smakar skit

                      Kommentar

                      • doctor
                        Användare
                        • december 2003
                        • 238

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av jocker

                        strunta i frigoliten, varför ska du ha det? ställ stenarna direkt på glasskivan så är det ingen fara att fiskarna gräve omkull stenarna..
                        Varför skulle fiskarna gräva omkull stenarna om de stod på frigolit? Frigoliten jämnar ju dessutom ut punktbelastningar och minskar risken för spräckt bottenglas.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          amng. l. similis så är de reltivt aggro, inte som ocellatus men ganska aggressiva ändå. jag skulle nog ha satsat på ett par L.brevis, de verkar vara betydligt mycket snällare än similis. som andra innvånare har jag ingen aning. eftersom akvairtet är 50cm högt har det väl inte en optimal bottenyta eller längd för den delen.

                          En annan sak du kan göra är att skippa snäcklekare och bara ha ne grupp Prinsessan av burundi. På bottnen läggs en bra frigolitskiva och sen bygger du en pelare i mitten av kalksten, typ ölandssten av den ljusgråa sorten, där prinsessorna kommer att bilda en fin koloni och troligtvis leka regelbundet.

                          hoppas de går bra med karet!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            1. Att strunta i frigoliten är ett konstigt råd. Självklart är det upp till alla att ta risker, men det är inte riskfritt utan frigolit. Lägg i en skiva på botten och stapla sedan sten. Tjocklek beror förstås på hur mycket sten du ska ha, men om du bygger till ytan så blir det mycket sten och 2 cm är att rekomendera. Ska du bara ha snäcklekare och tanganyikasillar (Cyprichromis mm) så ska du kanske inte ha så mycket sten och frigolit är då inte lika viktigt.

                            2. Kalk buffrar även neråt dvs. pH kommer hamna mellan 7.5 och 8.6 (tror att det är rätt siffror) oavsett om ditt vatten från början har pH 6 eller 10 (men det kan förstås ta tid). Det är omöjligt att hamna utanför "tanganyikavatten" med kalk om man ligger innanför från början (vilket är vad Mr.Fish skriver men jag skriver det igen).
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 1133

                              #15
                              neolamprologus multifasciatus
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...