Altumskalarer med vita prickar på fenorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoonie

    Altumskalarer med vita prickar på fenorna

    Hej, jag och tjejen va och köpte ett par altumskalarer förra veckan.

    Väl hemma (då man verkligen börjar titta på fisken, trots att man borde ha gjort det redan i affären) märkte jag en vit prick på ena altumens fena, och två prickar på den andre altumens fena. Jahupp tänkte jag och började medicinera med HS Ichtocell, mot vita prick.
    Dag 2 såg jag en prick till på båda fiskarna.

    Har medicinerat i 7 dagar nu, prickarna har inte försvunnit och inte blivit fler heller.

    Värt att notera är att dom inte visar några andra symptom på sjukdomar. Dom äter och umgås med varandra och är i allmänhet glada (verkar det som iaf). Prickarna är lika små som spetsen på en nål, asså mindre än knappnålshuvud.

    Frågan är.. Kan det vara nåt annat? Svamp kanske? Pigment fläckar? Eller ska jag fortsätta medicinera mot vita prick?
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Jag hade en Pterophyllum leopoldi med en vit prick i ryggfenan, och det kom inga fler, och den försvann inte heller. Det kan ha varit så att en fenstråle hade gått av, och att pricken var vävnad där fenstrålen hade läkt ihop. Det är min teori.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    Arbetssätt...