Pseudotropheops Callainos eller bright blue?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apistos

    Pseudotropheops Callainos eller bright blue?

    Hej!
    Jag införskaffade nyligen en grupp av bright blue i antagande att det skulle vara callainos, men efter att ha undersökt fiskarna noggrannare tycker jag nog att de påminner mer om ngn.Metraclima zebra variant(kroppsformen)Fiskarna är än så länge bara 4-5cm långa och kanske blir de ljusblåa senare. (just nu är majoriteten lila-grå till färgen).Finns det olika arter som går under benämningen bright blue?
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Bright blue och Callainos är samma fisk. Sen är det inte alla Callainos som man kan kalla bright blue. En del är vita.
    Kroppsformen är densamma som zebran.
    Vid 4-5 cm så visar de inte alls hur vackra de blir som stora, hav tålamod så skall du nog se att du trots allt har fått tag på rätt fisk.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • apistos

      #3
      Ok! Tack så mkt.

      Kommentar

      • bluetalk
        Användare
        • december 2002
        • 15

        #4
        Mina bright blue ungar är lika fina vid 3-4 cm som de vuxna. Jag har riktigt fina f1r till salu c.a 6 cm

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Mina favoriter som ni kanske förstår, otroligt snygga främst hanarna när dem färgar ut. Färgen beror på om dem trivs eller om dem får rätt mat.

          Mvh/ Bright Blue

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Bluetalk: var bor du?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Callainos alias bright blue-zebra eller cobalt-zebra är inte någon Pseudotropheus utan Metriaclima och tillhör zebra-släktet. Den blå varianten förekommer i alla fall vid tre olika lokaler i sjön. Sen förekommer den även i andra färger. Som också nämnts så kan färgsättningen förändras efter status, föda och stämningsläge. Men behöver inte innebära att den inte trivs - det är så många aspekter som spelar in. Mina skiftar både i lyster och färgintensitet från stund till stund. Men den dominante hanen är alltjämt för det mesta grymt vacker och klar i färgen. Mörka band förekommer och kan komma och gå. De yngel som jag har i karet är mellan 2 och 3cm (fyra fritt uppfödda överlevare i karet) och kan ibland dra lite åt den färg du nämner - lite grå-lila, men för de mesta är de i stort sett lika blå som de vuxna. Däremot har de väldigt tydliga lodräta band över korppen och något på fenor - om det nu är normalt eller inte. Har aldrig sett bilder på M.Callainos yngel. De verkar stortrivas i alla fall och är riktigt tuffa för att vara så små - simmar fritt och obekymrat bland de andra.

              Kommentar

              Arbetssätt...