Limma täckglaslister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Limma täckglaslister

    Jag har 10 akvarier jag skulle behöva limma in lister till täckglas. Inte så krångligt va? Problemet är att alla är fyllda med vatten och fisk [:0].

    Nån som vet om man bör ge sig på att göra det med vatten i? Man skulle ju kunna använda en sån där smart lösning som han hade om föreläste om akvariumbygge på GCG i våras. Han använde en glaslist med två korta glasbitar limmade på varke sida av den längre listen som han hängde över kanterna. (svårt att förklara exakt hur de funka, men smart va det) Då kunde han limma dit lister med karen ståendes upp och det borde väl funka med vatten i också ? Jag skall ju inte limma under vattnet...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Eller så firrar du ett par knäktar på Järnia. Tömmer ut vatten så att du har fritt en bit ner. Limma och spänn fast med knäktarna. Silikon biter väl på ett par timmar. Kommer ju ta lite tid om du inte har en 40 knäktar liggandes men det borde funka.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      knäktar? Vad är det? Som tvingar?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Om man tog en trälist eller träklossar som var bredare än glaslisten och spände fast den/dem med limklämmor, skulle det kunna vara något ?
        Glaslisten behöver väl inte ligga i spänn och om stödet/stöden sitter med limklämmor är de justerbara så man får dem i våg och lagom högt upp (eller långt ner).

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • juli 2004
          • 428

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Karon

          Om man tog en trälist eller träklossar som var bredare än glaslisten och spände fast den/dem med limklämmor, skulle det kunna vara något ?
          Glaslisten behöver väl inte ligga i spänn och om stödet/stöden sitter med limklämmor är de justerbara så man får dem i våg och lagom högt upp (eller långt ner).
          Vist så går att göra! har själv gjort något liknande. Ta glas listen ock sätt fast den på en trä list som är längre med ett par limm klämmor, lägg sedan på och justera så du får den limm fog du vill ha tex 1-2 mm, fyll i med silicon vänta några dygn, klart!
          MVH/Lasse

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Just det tvingar (är arbetskadad från min tid som snickare). []
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Annars kan en Rostfri profil i plåt som ser ut Ungefär U- (lite svårt och rita med bokstäver) kan hjälp dig dvs ett u som du trär över glaskant med en läpp på där laset kan vila Jag har plåtslageri norr om GBG kanske kan hjälpa dig
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Många kreativa förslag, jag skall nog kunna fixa nått. Då jag har täckt hela kortsidan med filtermatta kanske jag kan fixa så jag trycker en trälist mot det så den sitter tryckt mot andra kortsidan och vila listen därpå (krångligt att förklara sånt här i text).
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #9
                  Plåtläppen lät ju som en riktigt bra idé. Innebär ju att allt blir modulärt också och det gillar jag.
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Ah, ja, nu fattar jag, inte så dumt... men dyrt kanske...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 583

                      #11
                      I princip behöver de ju inte vara så stora. Det skulle väl räcka om läpparna var ca 10 cm breda. Placerar du en i vardera hörnet och en på var sida i mitten så blir det 6 läppar per kar. Man behäver ju inte ha plåt som är lika lång som karet?

                      Så här tänkte jag att en plåtläpp ser ut (från sidan), kanske är jag ute och cyklar:

                      --
                      | |_

                      Funka inte så bra med pipe och understreck

                      / Richard
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Precis så tänkte jag med, fast då 4 kar sitter intill varann blir ju det några dubbelläppar med
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...