steatocranus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    steatocranus

    Som ny i detta sammanhang söker jag info om någon har erfarenhet av steatocranus tinanti, S irvinei samt lamprologus congoenisis och telmatochromis brichardi? Kan man samla dessa tillsammans med ytterligare några västafrika-varianter i samma akvarium? Är även tacksam om någon kan tipsa mig om var man kan får tag i Ola Sjödin, som skrivit intressanta texter om steatoranus.
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Hejsan
    Jag råkade läsa ditt inlägg. Vad trevligt att någon fler är intresserad av dessa firrar! Jag har ett par S.irvinei i mitt 960 liters akvarium tillsammans med diverse Malawiciklider. Dessutom har jag några enstaka unga (3+1) S.irvinei tillsammans med några unga centralamerikaner i ett mindre akvarium på mitt arbete. Inom arten kan de fightas fruktansvärt mycket men de är fullständigt fredliga mot andra arter som ej liknar dem.

    Mitt tips är nog att inte blanda så pass bottenorienterade arter, såvida inte akvariet är mycket stort. Risken är att de ser varandra som konkurrenter då de liknar varandra till beteendet en hel del. Jag vill speciellt avråda från att blanda S.irvinei och S.tinanti. Som ungfiskar är de väldigt lika varandra. Varför inte någon intressant Hemichromis eller Pelvicachromis plus kanske någon stor afrikansk tetra (longipinnis eller Kongotetra)?

    Mina erfarenheter av Steatocranus (irvinei, tinanti, casuarius) är att de ej skadar andra arter, med annorlunda utseende, utan att de endast håller dem borta från sitt revir. Inom arten kan de däremot vara enormt förföljande.

    Lycka till med dina Västafrikaplaner.
    Ola Sjödin, Piteå.

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #3
      Ola, tack för ditt svar så här på direkten. Jag ska läsa in mig lite mer på fiskarna -därtill ringa runt lite till butiker -och återkommer med lite mer frågor om någon dag.
      Räknar med att ha firrarna dels hemma, dels på den skola där jag jobbar. (Har lovat att ansvara för ett stort akvarium som vi ska ha som ett speciellt projekt.)
      Ber alltså att få återkomma om några dagar då jag har lite mer frågor.
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      Arbetssätt...