__[ Ny akvarieägare, har frågor]__

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultanhasek
    Användare
    • oktober 2004
    • 15

    __[ Ny akvarieägare, har frågor]__

    Jag har ett par frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:
    Jag har ett 100l akvarium (oktagoniskt)

    1. Hur stark doppvärmare ska jag ha? räcker 50w?

    2. jag har en ljusramp med plats för 2 lysrör räcker det? (47 cm djupt)

    3 vilken typ av lysrör är att rekommendera? akvastar, gro-lux, coralstar eller daylightstar

    3. alla lysrör jag har sett som skulle passa är 45 cm långa. när jag mäter mellan lysrörsfästena är det bara 43cm mellan. räknas stiften med i längden?

    4. hur många liter/h bör jag har på pumpen som ska gå till filtret?
    310 liter Malawi
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    1) Ja, 50 watt räcker.
    2) Ja, det räcker.
    3a) Jag är själv väldigt förtjust i Aquastar, men de övriga går säkert bra de med. Utan att känna till det närmare tycker det låter ut på namnet som om Coralstar skulle vara lite mer åt det blåa hållet, men det kanske bli bra det med. Mest betydelse har nog din egen uppfattning om vad som är snyggt. Blir växterna hämmade är det nog mer än bara ljuset som begränsar.
    3b)Är rampen avsedd för rör med en viss effekt är det det som avgör, effekt och längd är knutet till varandra. Fästena brukar oftast flexa lite för att röret skall sitta i spänn för att säkerställa att de för bra kontakt.
    4) 2-400 l/h är väl ganska rimligt, men som vanligt finns det inget absolut fixtal. Beroende på vad du skall ha i karet skulle du nog kunna ha allt från praktiskt taget ingenting till 1000 l/h om du kan få till att strömmarna inte flyttar sanden dit du inte vill ha den

    Kommentar

    • hultanhasek
      Användare
      • oktober 2004
      • 15

      #3
      Sitter och kollar runt lite på pumpar och filter.
      Aquaclear 201 (480 l/h) eller 301 (660 l/h) med tillhörande filer (aquaclear snabbfiler komplett med filtertillbehör)
      Kan det vara något. Försöker att komma undan ganska billigt till en början.
      310 liter Malawi

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Eller kanske ett http://www.akvakompis.se/shop/show_p...category%3D134 ?

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Aquaclear snabbfilter är ett mekaniskt filter och har inga som helst biologiska egenskaper. Väljer du det filtret får du ett klart och fint vatten som bara de absolut mest tåliga fiskarna kan leva i.

          Välj i stället att göra ditt filter av blå filtermatta, då har du både bra biologisk och bra mekanisk rening. Dessutom blir det väldigt billigt.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          Arbetssätt...