sjuka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    sjuka fiskar

    Oavsett hur väl man tycker sig sköta om sina fiskar kan de också bli sjuka. Vad gör ni när ni upptäcker detta?
    Man behöver förstås inte göra något alls utan vänta och se. Men ni andra som vill göra något. Var hittar ni kunskap om behandlingar och hur bär ni er åt för att komma underfund med vad det kan vara för åkomma och vad som ska göras åt detta.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Min erfarenhet är att medecinering oftast kostar mer än avlivning i både pengar och lidande. Sköter man karet ordentligt så är dessutom sjukdommar mycket ovanliga. Det enda jag medicinerat mot de sista 10 åren är en vitapricksläng jag fått av att doppvärmaren pajat utan att jag märkt det. Vita prick är enkelt att diagnosticera och det finns massor av bevisat effektiva medeciner.

    Det finns massor av preparat på marknaden som säger sig behandla alla yttre/inre bakteriella infektioner, alla svampangrepp, alla parasitangrepp osv. Om det hade varit så skulle man ju lätt få bukt med alla sjukdommar, men så är inte fallet. Många gånger kan en fisk råka ut för en sjukdom, man medicinerar med något man tror skall hjälpa, det hjälper inte, men man har skadat balansen i karet så mycket att en annan fisk får en annan sjukdom, man provar med en annan medicin och så fortsätter det tills man medicinerat ihjäl alla fiskar.

    För den som är genuint interesserad av fisksjukdoimmar (jag hoppas att det inte är så många) så kan jag rekomenadera Gerald Basslers: Colorguide of tropical fish diseasses. Där finns nog bilder på alla tänkbara och otänkbara fisksjukdommar, en ganska så bisarr bok, men användbar.

    För att lyckas med att bota sjukdomar behöver man ett bra diagnosticeringsunderlag (boken jag rekomenderar) samt tillgång till effektiva mediciner (inte generellt blask som man kan köpa i zoo-handlen), samt ett speciellt medicineringskar.

    Jag har valt att inte bota i annat fall än vid vitaprick för att diagnosticeringen är för svår för andra sjukdommar, för att mediciner inte är helt lätt att få tag på då dom i de flesta fall är receptbelagda och dyra samt för att jag inte vill/kan skaffa ett medicineringskar.

    De sista 10 åren har jag förlorat en corrydoras i någon mysko svampsjukdom och en diskus i någon magåkomma det är det enda. Om jag har haft tur eller om det är min nogranna skötsel av karet som har gett resultat kan jag inte säga.

    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #3
      Billiga är ju inte precis de preparat, som säljs i akvarieaffärena. Antingen kostar medicinen fruktansvärt mycket eller också tar affärerna en mycket rejäl vinst på detta.
      Konkurrensen i det fallet är väl inte lika stort, som villigheten att betala i ett trängt läge.
      Varför jag tycker att man ska ta reda på, varför fisken blir sjuk och/eller dör, är ju smittorisken till andra fiskar som finns kvar i akvariet. De nya kan ju också dö av samma åkomma och då blir det dyrt i längden.

      Kommentar

      Arbetssätt...