Uppstart av 540-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delija
    Användare
    • juni 2002
    • 39

    Uppstart av 540-kar

    Jag skall starta upp ett 540-kar (Malawi) jag har för tillfället ett Eheim innerfilter 2252, och behöver komplettera med ett ytterligare något filter. Jag vill helst hålla mig till innerfilter utav utrymmesskäl, jag hade tänkt mig ett pumphuvud med fitermatta. Hoppas någon kan ge bra tips på pumphuvuden så att cirkulationen blir bra.
    Tacksam för svar.

  • maja

    #2
    Viktigaste är att du ser till att utblåset är alldeles vid ytan så den "stöter" in så mycket syre i vattnet som möjligt. Sedan är det en fördel om den håller rent också
    Malawi ska ju ha ganska strömt med vattnet, satsa på minst det dubbla liter antalet.
    Bry dig inte om det är kol i filtret, kolen är enbart aktiv ca 24 timmar efter du har satt i det. Personligen föredrar jag ytterfilter men om man inte har en möbel o gömma den i så blir det ju inte så bra

    /Maja

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Så är det, ibland får man väga in praktiska aspekter i valet av filter.
      I det 540-liters akvarium jag har igång nu har jag f.n. 1 Eheim 2028 och 2 AquaClear 802. Detta inte sagt som att det är så det SKALL vara, det har liksom "råkat" bli så. Tidigare hade jag en filtermatta på det ena pumphuvudet, men den verkade vara för tät, så i avvaktan på en grövre bit (10 ppi) så får det gå utan filtermatta för cirkulations skull.
      Som pumpar har de fungerat alldeles utmärkt, deras svaghet är väl kanske upphängningen, sugkopparna är inte så där supereffektiva så det stör , och med skruvfästena vill pumpen gärna hänga neråt.
      Naturligtvis går det att gillra upp med olika hjälpmedel, klossar, pinnar, stenar o.dyl.
      De är väldigt lätta att göra utmärkta innerfilter av.
      Man tar ett el-rör (kommer inte ihåg grovleken men den skall passa i konan man sätter på pumpem) som sticker ut filtermattans längd minus 4-5 cm, om du t.ex. har en filtermatta som är 30 cm skall röret sticka ut 25-26 cm (det skall sluta en bit från botten av filtermattan). Botten på röret skall pluggas igen på lämpligt sätt, medelst ngn sorts propp eller silikon. Därefter borrar man en mängd inte alltför små hål runtom på röret till ca. 5 cm från rörets övre kant (går man längre upp mot toppen eller längre ner mot botten kommer det att suga in för mycket vatten genom för lite filtermatta).
      Jämfört med 2252 kommer du nu att ha ett filter med mycket större filtermassa och som förmodligen kommer att fungera bättre biologiskt sett, kanske även med längre serviceintervall.

      Kommentar

      • TIC37
        Användare
        • maj 2002
        • 45

        #4
        Har precis satt in ett PROJECT innerfilter, i mitt 720 liters Tanganyikakar, som pumpar 3300 liter/timmen (2,4 m lyfthöjd) och är mycket nöjd hittills. Något högre ljudnivå än Eheim 2252 men jag förmodar att mycket beror på den höga kapaciteten (det snurrar bra i karet).
        Standardfilter är två behållare om ca 1 kbdm filtermatta 10 ppi, utblåset är 20 mm.
        Priset nytt 750 kr medan jag fick tag på mitt för 500 kr, man hade provkört det i en spann under 20 minuter så jag blev nöjd. Funderar på att stoppa in ytterligare ett efter viss ombyggnad av akvariet men då som uppfodringspump ifrån sumpfilter.

        Carpe Diem
        Carpe Diem

        Kommentar

        Arbetssätt...