malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocker
    Användare
    • september 2004
    • 87

    malawi

    vackra färgglada fiskar, me ntrökiga beteende, ska skaffa ett par firrar tror jag bara för färgens skull, och sammt att odla på..
    fiskpinnar smakar skit
  • geggag
    Användare
    • juli 2004
    • 108

    #2
    jaha?

    trökigt beetende?
    Non sum pisces

    Kommentar

    • jocker
      Användare
      • september 2004
      • 87

      #3
      ja, så vitt jag har uppfattat dom, men har juh inte hafft någon själv.. så vem vet, kanske jag kjommer att digga dom färgglada firrarna..
      fiskpinnar smakar skit

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Vart har du fått det ifrån Jocker? Av att läsa "vissa" trådar här på forumet?

        Malawi upplever jag inte som tråkigt. Golden har väl inte ett så utpräglat beteende så den blir så intressant, men fiskens utseende tilltalar många pga den starkt gula färgen.

        Annars finns det flertalet arter som har intressanta beteenden. Kanske inte lika intressanta som t ex en del från Sydamerika, Centralamerika eller Tanganyika, men ändå...

        På en del låter det som om Malawi är urbota tråkiga och dumma fiskar med snygga färger, men dessa uttalanden grundar sig nog mest på okunskap och svagt intresse.

        Någon skrev om att Malawi är lika roligt som att se målarfärg torka, men det beskriver nog akvaristens öppenhet mer än arterna från Malawi. Är man inte intresserad av något så finns det tendens att racka ned på den genren istället för att hålla sig till det som intresserar.

        Alla arter och alla biotoper har sin tjusning, det är iakttagaren som avgör om det tilltalar honom/henne eller inte. Fiskarna behöver inte alls vara tråkiga för den sakens skull...utan det handlar mest om personligt intresse.

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Om dom nu är så förbannat "trökiga" som du skriver så behöver du inte skaffa några.
          Låt oss som gillar dom få ha våra fiskar ifred.

          Satsa du på en "kul" fisk istället och låt bli mina juveler

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            citat:vackra färgglada fiskar, me ntrökiga beteende, ska skaffa ett par firrar tror jag bara för färgens skull, och sammt att odla på..
            Det finns över 800 sorter malawiciklider om du tror alla är tråkiga så tror jag du har riktigt fel!,
            Det är lite synd att alla tror att malawi=mbunas det finns många rovmalawi & "happlisar" som har lika mycket beteende som andra fiskar,att nästan alla malawisar har fina färger tycker jag bara är ett stort plus!

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Allvarligt talat Jocker. Tror du verkligen att någon kommer ta dina inlägg på allvar efter ett sådant uttalande?

              Jag tycker fiskarna är så trökiga att jag kanske skaffar några?!?

              Sen när du upptäcker att de är så tråkiga som du säger vad ska du göra då? Ta livet av dem?

              Nä du, gå tillbaka att meka med moppen istället.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                citat:Nä du, gå tillbaka att meka med moppen istället.

                Kommentar

                • jocker
                  Användare
                  • september 2004
                  • 87

                  #9
                  personligt påhopp, elakt då, men men, jag tycker dom e färggranna juh, men jag har inte någon erfarenhet av malawi juh, o sen så en till sak, hur kan man ta livet av en fisk? det e juh jäkligt dumt, och det med moppen? hallå? har inte ens någon moppe, har aldrig hafft en i uvetaget... e mer för akvarier o musik, [8D][8D][8D]
                  fiskpinnar smakar skit

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #10
                    Du gör ju ett personligt, korkat uttalande genom att säga att du ska odla en fisk som du tycker är tråkig och verkar ha ett ganska så svalt intresse för.

                    Även om det inte är så svårt att ha Malawiciklider så medför det ändå en del jobb. Efter att du fått upp några yngel så har du minst två kar att underhålla minst en gång i veckan. Med den inställning du har tror jag inte att fiskarna kommer att få den omsorg de behöver.

                    Så anledningen till att jag reagerade som jag gjorde var enbart för att jag tror du är alldeles för omogen att ta hand om dessa fiskar, än mindre föda upp dem. Jag kan ha fel, jag hoppas att jag har fel om du mot förmodan bestämmer dig för att ta dig ann dem.

                    Det är ett privilegium att få ha dessa fiskar inte något man bara spolar ner i toaletten.
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #11
                      Personangrepp är väl i stort sett alltid onödiga - bättre att diskutera vad han säger istället för vem han är.

                      Man *måste* inte ha flera kar bara för att man har Malawi eller några andra ciklider. Man väljer själv om man vill dra upp yngel och få hög överlevnadsgrad och bra tillväxt, eller om man bara vill låta naturen ha sin gång i karet. Nu föreslår ju jocker att han ska odla på dem, men om han inte orkar bry sig om fiskarna lär han väl inte skaffa fler kar?

                      Det finns en allvarligt stereotyp bild av Malawi som ett gäng hysteriska färgklickar som far fram och tillbaka i karet som ett stort stim, och så är det inte mer än så. Mbunas kan vara intressanta om man inte överbefolkar som en tok, tycker jag. Haplisar och liknande är festliga och har en massa charmiga beteenden. Rovmalawisarna ser ofta otroligt häftiga ut, och det finns flera lustiga jakttekniker att beskåda.

                      Rovfiskar ja... Personligen hyser jag ingen större fascination för rovfiskar, men jag försöker inte heller skriva rovfiskentusiasterna på näsan att det de sysslar med är skit - om de gillar det de håller på med så gläds jag med dem, och det är nästan alltid kul att höra någon prata om något som han/hon brinner för. Jag tycker det kan vara minst lika kul att diskutera ciklidgrupper som jag inte själv håller på med, och alltid lär man sig något nytt. Enligt min erfarenhet har just rovciklidentusiaster alltför ofta en helt annan inställning, som "Mina fiskar är bäst, dina är jättetråkiga. Jag vet inget om dem, har aldrig haft dem, men det känns bra att ge dig en klapp på huvet.". Jag är vuxen och vet var jag står. Attityden är tråkig, men påverkar inte mitt intresse, så länge det finns andra man kan prata med istället. Barn och ungdomar som är på väg in i akvariehobbyn eller skulle kunna vara på väg in i hobbyn, tror jag däremot kan avskräckas och tappa intresset om de möts av en sådan attityd när de entusiastiskt berättar om sitt akvarieintresse som kanske involverar guppys, svärdbärare, kanske ciklider, kanske malar etc.

                      Öppenhet, tolerans och en förmåga att glädjas av och med alla akvarister, oberoende av inriktning och kunskapsnivå, skulle kunna göra mycket både för utbytet för oss som redan är fast i hobbyn och för nyrekryteringen.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • jocker
                        Användare
                        • september 2004
                        • 87

                        #12
                        jo, omogen, ha! rätt mgen för min ålder o att bli sur över att någon kritteserar malawi? jo, moget.. men men, har hållt på med fiskar, ciklider i ca fem år och jag kan nog en hel del om hur man sköter fiskarna, har aldrig dött en firre för mig, har aldrig spolat ner någon i "porslinskålen" heller, så det e nog bara att glömma, har hafft jäkligt god koll på fiskarna jag har hafft, tagit reda på en del fakta innan jag skaffa fisken/fiskarna jag köper, annars e man juh helt korkad, och det att jag inte orkar angangera mig? det kan bero på att jag har lite att ta reda på först, typ mina fiskar som jag har, mina yngel, få dom att växa, mata dom, köpa en hel del mat til alla fiskarna, hmm, jo, som sagt ingen fisk som jag har hafft har någonsin dött.. tar hand om de akvarier jag har, håller rent, inte skitit eller så, gör rent filtren, matar dom, så jag kan nog ta hand om de flesta fisk arter utan problem, och om jag får problem så tar jag o klurar ut vad jag ska göra för att fixa det, så enkelt e det med de, så ta då inte o kalla mig o angangerad, jag köper hellre nån intresant fisk som jag vet att jag kommer att tycka om i stället för en malawi... hänger ni med, o jag får vall tycka som jag vill, och jag anser att malawi har en tendens att vara trökiga, det går knappast o jämnföra en tanganyika med en malawi o visevärssa.. hmmm, kanske virrade bort mig lite men det e nog rätt det jag skrev...
                        fiskpinnar smakar skit

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          Gör så lilla bubben skaffa tanganyika om du tycker att dom är så mycket roligare...
                          Men du får nog skilja på malawi och malawi, det finns kanske många malawi som inte är så jätte roliga,men att verkligen alla malawi är tråkigare än alla tanganyika tror inte jag så värst mycket på..

                          Varför skapa du ens denna tråden om jag får fråga?..

                          Kommentar

                          • jocker
                            Användare
                            • september 2004
                            • 87

                            #14
                            för att ta reda på vad folk tycker om malawi.. men endå, tanganykor o alla ciklider e intresanta fiskar men vissa av dom e mindre intresant en andra, som du tex, värkar inte vara så förtjust i tanganyikor, o andra sidan tycker jag alla malawi älskare e lite knepiga, malawi eller ingen fisk alls?.... kan juh försöka lämmna malawin o testa på tanganiyka nån gång o se hur fiskarna skiljer sig åt... sen kan du ta o skryta om att malawi e färggrann... men o mman jämnför betendet mellan en malawi och en tanga så e malawin trökigast att tita på..
                            fiskpinnar smakar skit

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 985

                              #15
                              Alla får själva välja om de vill ha fiskar och i så fall vilka. Du måste inte tala om för alla Malawiälskare att fiskarna de håller på med är "trökiga". Skriv om sådant du tycker är roligt istället för att klaga på fiskar du tycker är tråkiga (och av någon outgrundlig anledning tänker skaffa?).
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...