Kalk i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettss
    Användare
    • oktober 2004
    • 19

    Kalk i karet

    Någon som kan komma med bra tips om hur man får bort kalk på glas.
    Har provat Citek,rakblad,saltsyra,svinto och kalkbort, men får ej bort det. Törs man limma om akvariet ändå fast det där sitter kvar som en tunn hinna ev missfärgning av glaset?[?]

    Tacksam för alla svar
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle inte chansa...

    Prova med Vim...eller Jif som det heter nu. Det har funkat för mig. Men se till att rengöra grymt efteråt så det inte stannar kvar några gifter eller annat som kan förstöra för dig när du limmar akvariet.

    Kommentar

    • pettss
      Användare
      • oktober 2004
      • 19

      #3
      Är Jif starkare och värre slipmedel än saltsyra och stålull?
      Det tvivlar jag på.
      Tack ändå

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag talade bara om vad som fungerat för mig. Men det är upp till dig om du vill prova eller inte...

        Detta står det iallafall om Jif:

        citat:Jif Cream är en tjockflytande skurkräm som är avsedd för hårda ytor med ingrodd smuts och bland annat kalkavlagringar. Rengör tufft på djupet, utan att lämna några spår.
        Personligen så rengör jag allt från köket, badrummet och även täckglasen till akvariet med Jif.

        Jag hade nog provat allt innan jag chansade med att limma ett akvarium som har några kalkränder kvar på kritiska platser.

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          Det finns speciella medel för rengöring av ugnar, eller ännu bättre för rengöring av glasluckor på kakelugnar och braskaminer. Dom tar det mesta. Stålull verkar vara att ta i om man vill se genom rutan efteråt.

          Kommentar

          • Isdal
            Användare
            • april 2004
            • 9

            #6
            Prova ättika/avkalkare. Låt det sitta lite på glasset och arbete, innan det tvättas bort. Ska möjligen görs om ett par gånger innan någon resultat kan ses.

            Hoppas det går att ta bort
            Hälsninger från
            Kim Isdal - mail: kim@isdal.dk - site: www.isdal.dk

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Om inte kalkbort & svinto bet på det, så är det nästan garanterat inte kalk...

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Som Isdal säger Ättika tar bort allt kalk!
                Jag hade en sump som var täckt av kalk och då hällde jag i ättika och lätt det stå över natten sen var det bara att skölja ut och vara med mä en disksvamp!,

                Kommentar

                • pettss
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 19

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                  Jag talade bara om vad som fungerat för mig. Men det är upp till dig om du vill prova eller inte...

                  Detta står det iallafall om Jif:

                  citat:Jif Cream är en tjockflytande skurkräm som är avsedd för hårda ytor med ingrodd smuts och bland annat kalkavlagringar. Rengör tufft på djupet, utan att lämna några spår.
                  Personligen så rengör jag allt från köket, badrummet och även täckglasen till akvariet med Jif.

                  Jag hade nog provat allt innan jag chansade med att limma ett akvarium som har några kalkränder kvar på kritiska platser.
                  Tack för alla tips ska prova dom.
                  Har pratat med säljare av karet.Han sa att han haft 15cm vatten i med div växster kan det vara någon form av växstsaft som missfärgat glaset[?]

                  Kommentar

                  Arbetssätt...