vita prick- doxycyklin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    vita prick- doxycyklin

    Vilken är den optmala doseringen av doxycyklin för behandling av vita prick? Jag har letat runt, men inte hittat något bra svar.
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    Hallåååå....doxycyklin är ett antibiotika!!!!!!

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #3
      Visst är det så. Jag har doserat 2 mg/liter vatten, men har en vag känsla av att det kanske är för mycket. De vita prickarna på fiskarna har i alla fall försvunnit, men jag vill inte använda högre doser än nödvändigt.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Vad leopoldi örsöker säga är att antibiotika nog inte hjälper mot parasiten som orsakar vita prick. Vita prick orsakas av en ciliat, ett encelligt djur. (Toffeldjur är en vanlig ciliat som afta odlas i höinfusion som foder till mycket små yngel.)

        Antibiotika är verksamt mot bakterier. Bakterier är små (mkt mindre än ciliater) organismer som saknar cellkärnor.

        Vanliga behandlingsmetoder mot vita prick är att tillsätta malakitgrönt eller salt i akvarievattnet. Att höja temperaturen kan också hjälpa. jag har hört att malakitgrönt inte längre får används i matfiskodlingar i sverige. Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag i ämnet för akvariefiskbruk eller är det helt förbjudet?

        För övrigt:
        Att medicinera med antibiotika när det inte hjälper (tex mot förkylning hos människa) är ett allt för vanligt otyg som bidrar till att skapa resistenta bakteriestammar. Resistenta bakteriestammar är ett av de största, allvarligaste och mest akuta medicinska problemen människan står inför i dagsläget. Många sjukdomar orsakade av bakterier som förr var dödliga har under de senaste decennierna enkelt kunnat botas med antibiotika. Snart kan dessa sjukdomar vara obotliga igen pga resistenta bakteriestammar.

        Att använda antibiotika direkt i akvariet kan vara mycket vanskligt, eftersom nyttiga bakterier som behövs för nedbrytning riskerar slås ut. så om du har medicinerat i ditt vanliga akvarium var noga med att hålla koll på vattenvärdena den närmsta tiden.

        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Inet svar på frågan utan bara lite pladder. Vanlig akvariemedecin mot vita prick är väldigt effektiv och så även efter MG förbudet till matfisk. Vet inte om den fortfarande innehåller MG. Salt funkar i nödfall och bör nog alltid köras i tillsammans med medecinen (om man har firrar som inte direkt ogillar salt). Ang. salt: läs http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            ooops nu har jag läst på och det verkar visst som om antibiotika kan vara verksamt mot protozoa dit ciliater ibland räknas. Just doxycycline är ju verksamt mot Malaria som orsakas av en protozon... Hmm... och jag ska vara med. stud (säg inget till mina kurskamrater.... nåväl jag har ju några terminer kvar...
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              #7
              Jag trodde, att det var akvaristiskt allmängods, att behandla vita prick med doxycyklin, men det är kanske inte så. Det är flera år sedan jag sist behövde använda detta och har glömt bort doseringen. Frågan kvarstår; vilken är den optimala doseringen?
              Daniel i Malmö. Du kommer att bli en bra läkare. Det du inte visste, har du tagit reda på och det bådar gott för framtiden.

              Kommentar

              Arbetssätt...