filterhörna..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • geggag
    Användare
    • juli 2004
    • 108

    filterhörna..

    har nu byggt en filterhörna.. hur skulle det bli om man bara lät pumpen gå i hörnet utan utblås igenom filtret ? innebär det att vattnet inte sugs mot filtret och att man mister cirkulation, eller skulle det kunna funka?
    Non sum pisces
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag vet inte om jag förstår dig riktigt men det vatten som sugs in genom filtermattan måste ju pumpas ut i karet. Hela tanken är att vatten går genom filtret och att det filtrerade vattnet hamnar i avkaviet. Det är inte bra ifall det tvingas ta sig igenom mattan på nytt, då blir det ingen vidare rotation på det och mattan tar inte upp några smutspartiklar.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • geggag
      Användare
      • juli 2004
      • 108

      #3
      du har nog förstått mig helt korrekt. å det var väl det jag trodde med.. tycker bara inte jag får till det riktigt=( ahhhh! men det måste väll bara bli bra med en 60 x 30 x 10 filterhörna å ett aquaclear 901 huvud..(720L)
      Non sum pisces

      Kommentar

      • geggag
        Användare
        • juli 2004
        • 108

        #4
        jag vill ju ha riktig synlig effekt där man verkligen ser att skit på botten sugs mot det stora blåa! får man det eller är det bara önsketänkande?
        Non sum pisces

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Klart att det får om du har en jädra stor pump, men om du tittar noga på partiklar som kommer nära filtret bör du ju se att de sugs in iallafall...

          Att inte rotera vattnet genom filtret vore ett jädra slöseri på en bra filterlösning och sen undrar jag varför man skulle göra så? Vattnet tar ju den lättaste vägen och det lär då inte vara genom filtermattan utan det kommer då mestadels vara vattnet i kammaren som roterar.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Dessutom behöver du mycket ytrörelse. Du *vill* att pumpen ska sätta fart på hela vattenytan, så att vattnet syresätts ordentligt.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • geggag
              Användare
              • juli 2004
              • 108

              #7
              japp, är helt med!
              har suttit å glott lite, å visst sugs där fast grejjor, men vissa grejjor susar förbi oxå!! inte populärt i mina ögon...

              Non sum pisces

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8
                Hur stark pump o hur stor filtermatta bör man ha i ett 310??
                Som det är nu så kör jag med en filterbit på 50x15x10 cm och pumpen ligger på 950 L/h, men det är fullt med små partiklar som flyger runt i karet.
                Vad göra, öka filteryta eller pumpkapacitet??

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  geggag: Det är helt normalt att vissa partiklar rusar förbi, tar dem nästa gång vettu . Eller nöjer du dig bara när fiskarna fastnar också?

                  Mattias: 950-pump i 310 liter är i svagaste laget och en 950-pump till skulle inte skada. Det är inte filtermängden det är fel på iallafall.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #10
                    geggag: Man kan sätta ett finare filter som ett sista filtreringssteg, direkt på pumpens insug. Då måste man förstås vara beredd att rengöra det skapligt ofta också.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • geggag
                      Användare
                      • juli 2004
                      • 108

                      #11
                      det skall ju vara tryck i grejjorna=)

                      men ok, jag får väll nöjja mig nu!?
                      Non sum pisces

                      Kommentar

                      • geggag
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 108

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

                        geggag: Man kan sätta ett finare filter som ett sista filtreringssteg, direkt på pumpens insug. Då måste man förstås vara beredd att rengöra det skapligt ofta också.
                        jag satt en 0,5L cola flaska som insug på pumpen där jag borrade en massa hål innåt hörnet på karet, min tanke va att få så stor "sugyta" som möjligt och så långt ifrån filtret som möjligt..

                        dumt eller bra?
                        Non sum pisces

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Det är bara marginell skillnad på att ha pumpen nära eller långt från.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • geggag
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 108

                            #14
                            men det borde vara bättre att ha en stor yta att suga in på än att ha orginalhålet ?
                            eller?
                            Non sum pisces

                            Kommentar

                            • jannemannen
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 306

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av geggag

                              men det borde vara bättre att ha en stor yta att suga in på än att ha orginalhålet ?
                              eller?
                              Det har ingen betydelse ! Det kommer att bli ett lätt undertyck i själva kammaren som gör att vattnet kommer att sugas in jämt över hela filtermattans yta.

                              Mvh/Janne
                              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...