Sjuka Discusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Sjuka Discusar?

    Har haft den otroliga turen att aldrig haft sjuka discusar eller problem i alla år, så min erfarenhet är väldigt liten.

    Men nu börjar jag bli väldigt misstänksam. Dom har börjat att ställa sig i ena hörnan av karet(men inte kippar efter luft vid ytan), hela gänget står där ofta. Ibland så kryper dom in med huvudet mot en rot och bara hänger där. Ett par gånger har jag sett att dom lägger sig ner, precis som en människa för att sova. Det verkar precis att dom är under narkos, för lugna! Inga kraftiga andingar eller spasmaryck.

    Nu vet jag inte om allt kan hänga ihop med att jag har precis flyttat. Under flytten har jag haft mina fiskar hos kompis i två veckor, sen hämtade jag hem dom för en veckasen. Så dom har gått i tre baljer under en måndas tid.

    Har precis för en timmesen gjort ett 20% vattenbyte och och hällt i salt utan jod.

    Hjälp och erfarenheter önskas!
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #2
    Vill tilllägga att ryggfenan på vissa är nerdraggen (eller hur man förklarar det?) Hoppas ni förstår!

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      Vattenvärden?....

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Det har gått en vecka nu sen sjukdomen dök upp, så jag kommer bara ihåg vad ph,et var då (6,.
        Allafall efter jag skrev om att jag började misstänka att dom var sjuka, så blev dom väldigt sjuka. Dom började utsöndra en vitaktig hinna runt kroppen och blev mer och mer apatiska. Ibland gjorde dom utfall emot rötter och kliade sig och hinnan ramlade lite av som jag fick suga upp två gånger per dag. Av åtta fullvuxna discus har fyra gått bort. Just nu så har det börjat och se mycket bättre ut, två har börjat äta lite.

        Jag misstänker att sjukdomen har upp kommit med att jag flyttat runt dom i tre olika akvarium, nu när jag har flyttat, kanske stress, eller inte exakta vatten värden i alla tre akvariumen?
        För när jag flyttade hem dom igen efter flytten, så köpte jag fem nya discus som har inte alls blivit sjuka, eller så har dom nya haft någon parasit som dom har varit imuna emot?

        Fan man har haft verkligen otur dom senaste åtta veckorna, först dog 7 zebramalar ifrån mig för åtta veckor sen, som jag skrev här då. Sen nu detta med discusarna. Men någon gång skall det gå åt pippan, jag känner mig rätt lycklig lottad, har hållit på med akvarium sen barnsben och har aldrig haft några sjuka fiskar. Men man önska att man hade haft lite erfarenhet av sjukdomar, för när det väl dyker upp så sitter man där i pottan. Nya erfarenheter lär man sig visdom säger dom vise[].

        Kommentar

        • agalychnis
          NCS Medlem
          • september 2004
          • 195

          #5
          På din beskrivning låter det som om det är en sjukdom som Dick Au i sin "guide om Diskus" kallar diskuspesten. Där står det bla. att diskusar som överlevt sjukdomen är fortsatta bärare av den och smittar alla andra fiskar de kommer i kontakt med.
          Det finns enligt Au inget effektivt botemedel mot sjukdomen, men han skriver att han tillsätter Nifurpirinol samt sänker temp och ph och lämnar fiskarna ifred. I regel återhämtar sig fiskarna efter ca 10 dagar om de överlever.
          Jag kan varmt rekomendera Back to nature's Guide om Diskus av Dick Au till alla som håller på med diskus.

          Kommentar

          Arbetssätt...