"mjukt golv"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    "mjukt golv"

    Jag har "mjukt golv" i vardagsrummet.Dvs en plastmatta som är lite dämpande.
    Ställer man något på golvet så sjunker" det ner lite i mattan.

    Hur ska jag göra då jag kommer att ställa in ett 300 liters ram akvarium med tillhörande ställning?
    Ska jag lägga en "träbit" under varje "ben" eller en skiva under hela ställningen?



  • Christer T

    #2
    Om du vill undvika "nedsjunkning så får du väl då lägga en skiva under hela ställningen. Annars lär det knappast vålla något problem att fötterna sjunker ner en aning. Inte mer än att märkena säkert kommer att finnas kvar när du tar bort burken en gång.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Jag har sett att folk använder hockeypuckar under varje ben för att skydda golvet och för att sprida vikten på lite större område. Det sjunker inte så mycket då. Dom som provat säger att märkena försvinner en vecka efter man tar bort karet.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • augusti 2003
        • 243

        #4
        Tack för svaren.

        Frågan är vad som är minst fult. En skiva under hela ställningen eller hockeypuckar under varje ben?



        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • februari 2004
          • 194

          #5


          Rostskyddsmålade plattjärn som kapas så att de inte sticker ut utanför benställningen. På så sätt kan du lätt bygga in hela ställningen utan att besväras av att det sticker ut saker som krånglar till det hela.
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hockeypuckar är ju snygga!

            Snyggt 720L Jowa!...men varför har du inte dragit av skyddsplasten på rampen för? Eller ska den vara sådär?
            Hur säkert står de där stenarna som är lodrätt uppställda? Väldigt snyggt iallafall...men jag skulle nog vara lite orolig.

            Kommentar

            • medion
              Användare
              • augusti 2003
              • 243

              #7
              Nog för att jag gillar hockey (läs Frölunda) men vet i tusan om jag vill ha puckar på golvet

              Ja det var ett vacker akvarium han har den där jowa.

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • februari 2004
                • 194

                #8
                Skyddsplasten är avdragen, hade den kvar så länge som möjligt och tills allt var klart för att skyda den från repor. Stenarna står jäkligt stadigt faktiskt, var också lite tveksam innan jag stoppade ner dem. De står direkt på botten så fiskarna kan inte underminera dem genom att gräva. Och ja! Jag har liggunderlag ;P
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #9
                  Hej jowa,

                  Har precis som du plattjärn, funkar jättebra.

                  Men jag skulle vilja fråga dig om plattorna som du har satt framför baljan (ser ut som du har tre plattor?). Hur har du monterat fast dom? Var har du köpt dom? Vet du om dom finns i höjd 70cm?

                  Kommentar

                  • jowa
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 194

                    #10
                    Du menar skivorna som täcker aluställnignen antar jag. Det är något slags eklaminat, ca 3mm tjockt som jag köpt på Beijer. 1.5mm ek och 1.5 mm plywood eller likn ser det ut som. Det var kvarblivet material från ett köksbygge och skivorna var jäkligt stora så att få den 70cm hög är inget problem. Det svåra kan nog vara att få tag på dem, risken finns att du får köpa en hel skiva för att de ska ta hem det åt dig :/ Men med lite tur så är det fler butiker som har fått lite spill.

                    Letade en hel del efter tunna snygga skivor innan jag hittade de här, butikerna verkar inte prioritera sånt tyvärr.

                    Skivorna sitter fast på ställningen mha magnetlås som jag skruvat fast i ställningen. Magnetlåsen är köpta på Clas Ohlson.
                    http://hem.bredband.net/aquascene

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #11
                      Har varit en hel del ute efter eklaminat skivor, men har fått köpt stora skivor då. Men får ta en runda till och kolla läget på spill skivor. Bra ide om att fråga om spillskivor!

                      Ush vågar inte skruva i min benställning, funderar på limma fast magnetlås.

                      Kommentar

                      • jowa
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 194

                        #12
                        Det är lugnt att skruva, körde med gängtapp på 3mm om jag inte minns fel. Små fina skruvar skadar inte hållfastigheten. Såg på discovery hur vingkonstruktionerna till Boing gjordes, där var det betydligt mer luft än material kan jag säga. Riktigt så långt kanske man inte ska gå på en akvarieställning, jaga lätthål å sånt ;P

                        Tänkte också limma först men ville att det skulle vara demonterbart om jag skulle ändra mig framtiden. Ananrs är ju det lätt och ledigt!
                        http://hem.bredband.net/aquascene

                        Kommentar

                        • medion
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 243

                          #13
                          Det blev att jag köpte trälister och satte under benen.

                          En annan fråga i samma ämne:

                          Ska man ha en skiva mellan akvariet och ställningen eller ska akvariet vila drekt på ställningen?

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            Jag har lagt eklaminat under mitt 375 liters. Smälter fint in eftersom jag har ekgolv. Om man har platsmatta så kan man säkert hitta något laminat som är i liknande färg. Varför inte köpa lite extra matta och lägga under, iallafall om det främst är gropar man vill slippa.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • jowa
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 194

                              #15
                              Har du aluställning behöver du inte ha något mer under. Akvariet är gjort för att stå utan andra stöd. Glaset vilar på aluminiumlisten så det är ju ingen risk att få något som trycker på glaset (om man inte gör något extremt). Visst kan du lägga något under om du känner för det, men det är inget som behövs. Lägg bara inte något för styvt under akvariet eftersom det är gjort för att hänga ner på mitten vid belastning. Det här är iaf vad jag snappat upp om aluställning + ramakvarie.
                              http://hem.bredband.net/aquascene

                              Kommentar

                              Arbetssätt...