Oxhjärta eller inte?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #31
    Hehe Förväntade mig nästan svar av dig Stefan.
    Om vi jobbar ihop fixar vi nog en perfekta mixen,
    Får nog åka uppåt Skövde en dag.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Hehehe...du är välkommen.

      Just detta om foder till fiskar tycker jag är väldigt intressant. Men jag är betydligt mer intresserad av nyttofaktorer när det handlar om det än när det handlar om min egen kost (väldigt egendomligt enligt frugan och hon önskar nog att jag gick på räkmix diet ibland).

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        citate kan säkerligen "klippa" både det ena och det andra bara de kommer åt, men tillhör det gäddans naturliga diet egentligen? Det är "naturlig" föda för de gäddor som har dessa tillgångar på foder...
        Enligt Muus & Dahlström, Sötvattensfisk och fiske, så är andungar viktig föda för gäddan. Men stryk ordet naturlig diet. Vi hamnar helt snett. Det är inte onaturligt för gäddor och pirajor att äta fågel. Frågan är vad som är fiskarnas huvudsakliga diet och hur vi imiterar den och i slutändan vad som får fiskarna att må bra

        (En liten komisk grej, det är skillnad mellan djur och djur men alla växter är tydligen likadana, och alger är faktiskt inte ens växter även om grönalger borde vara det - nu borde jag utses till årets förvillare ).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          citatet är inte onaturligt för gäddor och pirajor att äta fågel. Frågan är vad som är fiskarnas huvudsakliga diet och hur vi imiterar den och i slutändan vad som får fiskarna att må bra
          Precis Ola. Tar vi bort de faktorer som inte är egentlig "fast" basföda utan mer kan räknas som "rörligt" tillskott så kommer man närmare vad som kan anses som naturlig huvudföda.
          Det går ju inte att frånkomma att gäddor tar andungar då det bevisligen förekommer i deras föda, men i olika mängder. Det är lite som med rovfiskar i Centralamerika där de inte anses ha vegetabiliskt som föda när man räknar in deras huvudföda, men som bevisligen finns i deras diet.

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • mars 2003
            • 527

            #35
            citatå vad är det man säger - jag grät hela vägen till banken
            Halleluja, Kjell!
            Äntligen någon som använder detta talesätt utan att förstöra det ("skrattar hela vägen").
            :-D
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #36
              Finns väll människor som har forskat i detta på en hyffsat hög nivå och tagit fram foder till div tillverkare som man kan köpa... känns enklast att hålla sig till det kanske för min del iaf.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Frågan är vad som är fiskarnas huvudsakliga diet och hur vi imiterar den och i slutändan vad som får fiskarna att må bra
                Jepp. Jag kommer ihåg att du berättade i en annan tråd att du hade matat dina fiskätare (patricki?) med räkmix tidigare, de växte sakta, de sket mycket och du noterade att avföringen var helt grön. Sedan då du gick över till ett mer animaliskt foder så hade de börjat skita mindre och börjat växa betydligt snabbare.
                Det gröna, hur näringsrikt det än var i teorin, hade alltså bara passerat rakt igenom systemet på fiskätarna.

                Det sägs ju att diskus är så svårskötta och så otroligt känsliga för dålig vattenkvalitet, en del säger att man bör göra stora vattenbyten flera gånger per vecka eller t.o.m. varje dag.
                Men detta kanske är självförvållat.
                För frågan är hur mycket av oxhjärtemixen som bara går rakt igenom systemet på en diskus eftersom det inte är "rätt" foder?
                De kanske tar upp proteinet som sedan gör att de växer bra men skickar sedan väldigt mycket annat ut i vattnet, att det krävs så stora vattenbyten styrker ju den teorin.

                Tänk om myten om den svårskötta diskusen bara grundar sig i att "alla" envist fortsätter mata med ett felaktigt foder som kraftigt försämrar vattenkvaliten?
                Faktum är att jag är rätt övertygad om att man hade fått problem med hål-i-huvudet och dödsfall om man födde upp jaggor eller andra "enkla" köttätare på samma diet om man inte bytte vatten ofta.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #38
                  [quote]citat:Ursprungligen skickat av FI

                  Det sägs ju att diskus är så svårskötta och så otroligt känsliga för dålig vattenkvalitet, en del säger att man bör göra stora vattenbyten flera gånger per vecka eller t.o.m. varje dag.
                  Men detta kanske är självförvållat.
                  För frågan är hur mycket av oxhjärtemixen som bara går rakt igenom systemet på en diskus eftersom det inte är "rätt" foder?
                  De kanske tar upp proteinet som sedan gör att de växer bra men skickar sedan väldigt mycket annat ut i vattnet, att det krävs så stora vattenbyten styrker ju den teorin.

                  Tänk om myten om den svårskötta diskusen bara grundar sig i att "alla" envist fortsätter mata med ett felaktigt foder som kraftigt försämrar vattenkvaliten?
                  Faktum är att jag är rätt övertygad om att man hade fått problem med hål-i-huvudet och dödsfall om man födde upp jaggor eller andra "enkla" köttätare på samma diet om man inte bytte vatten ofta.
                  Just därför har jag slutat ge oxhjärta till mina discusar, eftersom de började skita vitt och tre stupade efter några månader.
                  Har försökt göra en mix som får dem att må bra UTAN oxhjärta:

                  300g räkor
                  200g ärtor, ja ni hörde rätt!
                  1 banan
                  1 vitlök
                  200g torskfilé
                  spirulinapulver alt. 10 algtabletter till den fattige

                  Fiskarna växer bättre än någonsin och leker veckovis...
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Orppo
                    Användare
                    • september 2004
                    • 518

                    #39
                    citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                    Jag har fått lära mig att kor är allätare, då de får i sig otroliga mängder insekter etc när de betar och att deras mage har utvecklats till att pbearbeta dessa, så kor är iget bra exempel Kor kanske är däggdjurens svar på mbunas?

                    Sen tror jag inte vi skall haka upp oss på vad djur får i sig då och då av ren slump utan försöka hålla oss till djurens naturliga diet.
                    `



                    Det stämmer bra .en kossa kan till och med smaska i sig en död hare för proteinernas skull.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 531

                      #40
                      Hej!
                      Mina diskus äter foder med oxhjärteblandning ock det fungerar alldeles utmärkt.MVH Ann-Mari
                      bryggan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...