Olika artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    Olika artemia

    Har set att det finns artemia från olika länder, de vanligaste är väl amerikansk (Salt Lake och San Fransisco) men har nu även sett att det finns Rysk, Brasiliansk och Kinesisk.

    Vet någon hur dessa skiljer sig i kvalité, storlek och tålighet mm.

    Mvh Pär Jansson
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag har ingen aning men har hört av en säker källa att golden gate artemian (San Francisco alltså) skall vara av mycket hög kvalité, men ärligt talat så tror jag inte att det kan skilja så mycket.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag skulle snarare säga att skilnaden kan vara enorm. Den viktigaste skilnaden är storleken och vattenmängden. Jag har en "känsla" av att de små är matnyttigare, men det kanske bara är för att de stora har längre ben. Sedan skiljer de i "skräpighet". En del sorter ser man knappt att de består av hela djur utan de är huvud ben och kroppar + kroppssaft om vartannat. Det senare tror jag är ett tecken på att det tinats om för mycket.

      Det här skiljer sig mellan märken och även köptillfällen. På den tiden när jag matade med mycket Artemia så köpte jag alltid ett paket när jag kom till en ny affär, särskilt om det var ett för mig nytt märke. Sedan valde jag ut affär och märke. I Uppsala hade Fyris Zoo någon vit påse med rosa och ljusblå text som var mycket bättre än andra (mindre storlek och vatten) och som nog räckte 10 gånger längre än de infrysta portionsförpackningarna för högre pris.

      Det här ska inte ses som ett utpekande av märken utan baseras från min erfarenhet av Uppsala på 90-talet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Pär J: menar du artemiaägg att kläcka?

        Det skiljer *mycket* i både näringsinnehåll och storlek på nykläckt artemia från olika sjöar. Oftast finns information på nätet (eftersom en del stammar inte är tillräckligt näringsrika för att föda upp fisk på, och andra är för stora), så bara du vet varifrån de kommer brukar det gå att hitta info.
        Se t.ex.:

        Jag har fått intrycket att de flesta ägg som säljs i Sverige kommer från Great Salt Lake, och har hyfsad men inte förstklassigt näringsinnehåll, och medelstora nauplier.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ola: Det är väl Golden Gate som har vita påsar med rosa/blå tryck? Det har mina iallafall

          Måste även tillägga att jag alltså pratar om redan kläckt och fryst artemia. Frågan är om det är så stor skillnad om man sitter och räknar på vad de faktiskt innehåller vad gäller protein, fett etc. Att de är stora, små eller trasiga i förpackningen säger inte så mycket...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Japp, jag skrev om vuxen Artemia. Om vi kör ägg eller vad de ska kallas för så har vi ju skilnaden mellan 0% och 99% kläckning som är rätt markant. Det Mike skriver om näringskilnaden är intressant. Artemian som jag fixar via Skandinaviska Killisällskapet går inte jämföra med skräpet jag alltid får i akvarieaffärer (många år sedan jag köpte ägg i affär). De från SKS är "feta", kläcker snabbt och i mängder + lever minst 12 timmar i sötvatten (fast oftast blir de ju uppkäkade innan dess, det kan vara 24 timmar också).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Frågan är om det är så stor skillnad om man sitter och räknar på vad de faktiskt innehåller vad gäller protein, fett etc. Att de är stora, små eller trasiga i förpackningen säger inte så mycket...
              Rimligen finns det skillnader beroende på födotillgången, men det jag menar är att påsarna som troligen var Golden Gate innehåller ett större antal artemior eller vad nu de små djuren heter i singular (alltså GG m fl 90% Artemia, 10 % vatten, andra märken 70% Aremia 30 % vatten dåliga märken 70 % vatten 30 % Artemia och nu menar jag inte hur mycket vatten det finns [u]i Artemian utan [u]mellan dem) . Jag har tinat Artemian i ett glas vatten främst för att en fisk inte ska sätta i sig all, och då ser man verkligen skilnad. Knäcker man loss en bit GG stor som en sockerbit så innehåller den låt oss säga 100 feta Artemior med en sockerbit från portionsförpackning innehåller 10 som ser närmast svultna ut! (igen, pekar inte ut något nuvarande portionsförpackningsföretag och jag vet inte vilket det var).

              Förlåt att jag är så övertydlig, men det här Lotteriet" har irriterat mig.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Pär J.
                Användare
                • april 2002
                • 219

                #8
                Det är egentligen ägg/cystor jag menar att kläcka men all info är nyttig då jag även använder fryst artemia.

                Någon som provat att kläcka rysk artemia? Har nmligen fått ett bra pris på denna men vet inget om den (ny inom hobbyn eller bortvald?).

                Har hört att kinesik artemia skall klara sötvatten bättre (dvs leva längre). Men om det är frågan av egena observationer eller vetenskapliga fakta vet jag inte.

                Allt beror lite på kvalité (kläckning), pris, hållbarhet och hur fiskarna tycker.

                /Pär

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ola: Förmodligen är därför också Golden Gate artemian dyrare än andra. Det är ju så att om man köper kokain direkt från colombia får man betala mer då det är mer koncentrerat ...

                  Men visst är det tråkigt om det är så stor skillnad som du säger och jag verkar vara lyckligt lottad som valde "rätt" märke från början och kan då tacka Ciklidleken i Lerum att de gav mig ett gott råd och slapp exprimentera mig fram till rätt!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Golden gate artemia regerar. Absolut bäst tycker jag. 35 kr plattan är inte farligt.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Vart får man tag på "Golden Gate" artemian på nätet eller i Sveriges Zoobutiker?

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Den finns nästan i alla Zoobutiker..(iaf dom jag brukar vara inne hos)

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Man brukar säga att "världen är allt bra liten", men här är ju beviset på att den är stooor.
                          Kanske säljer Zoofritid i Lidköping dessa, men i övrigt så finns det ingen tillgång på denna produkt i Skövde vad jag sett.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Enligt Simontorp som är grossist för för Golden Gate arteima finns det tre butiker i Skövde som är återförsäljare för deras produkter. Har dom inte det hemma så kan dom garanterat ta hem det åt dig.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det där är lite lustigt faktiskt. De är noterade som återförsäljare men endast en köper kontinuerligt via dom. Andra "vill helst inte" av någon anledning...

                              Imazo är annars rätt stora här och jag vill inte påstå att det är anledningen, men det är aningen förvillande som kund ibland.
                              Att be dom beställa hem något går inte vidare fort heller...så därför har jag tröttnat på att "sponsra" butikerna på min hemort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...