frigolit/liggunderlag mot sprucken botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    frigolit/liggunderlag mot sprucken botten

    Godmorgon cikliditer!!! (av alla färger och former)!
    Nu när jag som best håller på med att PLANERA det nya karet...slog det mig...
    "Va fasen ska jag lägga i botten på karet denna gången??"...
    Jag har frigolit i mina nuvarande kar, men har märkt att ju finare grus, ju mer kryper under plattan, och som en del har skrivit här på forumet, så använder de liggunderlag????
    Jag ska ha in en bakgrund i karet, och att få till en juste kan mot denna ser jag inte som något större problem, då man bara drar med en penna efter modulens kontur när denna står på plattan....men jag känner inte för att limma fast en frigolitskiva i botten på karet....så min fråga är ialladfall;
    Finns inga risker med att använda liggunderlag i karet? Materialet släpper inte ifrån sig en massa "ämnen" i vattnet???

    Är det flera av er som siliconat fast sand på underlaget???....och hur i helsike får ni ut detta?????

    Jättetacksam för svar!!!

    Deathdealer[8D]

    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag tycker det känns tryggast att limma på en 1cm frigolitskiva över hela botten.Noggrant så ingt skit eller sand slinker in under den.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      ozric; MEN materialet slits ju????...hur fasen får du bort detta om du vill byta ut det??? Silikon sitter som berget.....!!!
      Jag hade funderingar på att lägga en "krans" med mindre sten längs hela bakgrundens framkant innan gruset börjar s.a.s, för att slippa unden det problemet med att man får grus som vandrar....

      Det är inga problem med att silikonet påverkar frigoliten????

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag limmade fast min 1cm tjock frigolitskiva på botten. Jag har även målat den i samma färgton som sanden och bakgrunden för att få det "naturligt".

        De som har sand på silikonen som de limmat ovanpå frigolitskivan har bara kastat sand ovanpå och låtit det få torka där. Har man på mycket så blir det ju en del sand som inte fäster, men då har man iallafall garderat sig så att man har en fin tät sandyta (förutsatt att man silikonat ganska rikligt).

        Jag tycker absolut att man skall limma frigolitskivan om man tänkt använda någon då frigolitens skyddande verkan nästan försvinner om man råkar få sandkorn under skivan...

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          tack Tricella....ska man bara hitta skivor i den storleken....hmmmmm!
          Tack för snabba och enkla svar!!!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Har du tänkt att bara "punktfrigolita" eller ha frigolit på hela bottenytan?

            Bäst är att lägga en heltäckande frigolitskiva med 1cm tjocklek över botten.

            Om man väljer att inte behandla frigoliten på något sätt (lacka eller husfixa) så får man vara lite försiktig när man gräver i sanden så att man inte förstör ytan (inte roligt med frigolit som frasar). Det brukar inte vara några problem dock...
            Kanske är svart liggunderlag bättre när du skall ha svart sand, Deathdealer? Det är ju också ganska tåligt och frasar kanske inte sönder så lätt som en frigolit kan göra om man råkar stöta i med någon sten eller när man gräver med något i sanden.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              Tricella; jag kommer blanda rådagrus med den svart/bruna sanden!
              Kalrt bättre om jag tar liggunderlag isåfall.....fasen att man inte lätt kan visa den typen av stenar jag talat om i bottenmaterialtråden...hmmmm, om ni bara kunde se hur förbannat snyggt det blir....
              När klippan möter sanden ligger det stenar mot kanten....ser helt enkel fantastiskt ut!!!

              Kan man putsa frikoliten?!?!??!

              Jag ska nog tänka till rejält, för närt det väl är satt....sitter det ju där!!!

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Centurion
                Användare
                • oktober 2003
                • 210

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                Har du tänkt att bara "punktfrigolita" eller ha frigolit på hela bottenytan?

                Bäst är att lägga en heltäckande frigolitskiva med 1cm tjocklek över botten.
                Jag tycker det fungerar lika bra att "punktfrigolita"... det beror naturligtvis på vad man ska placera på botten och hur.
                Se mitt ex här:



                http://www.adelgren.se/akvarium/

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  Att frigolitens skyddande verkan nästan skulle försvinna bara för att det kommer in sandkorn under skivan kan jag inte gå med på. Frigoliten är till för att undvika stora punktbelastningar från stenar, både vid ras och vid permanent placering. Kraften från ett vasst hörn av en sten som träffar frigoliten hindras ju från att nå bottenglaset även om det ligger sand under frigoliten? Om det bara är enstaka sandkord sjunker de in i frigoliten vid tryck ovanifrån. Om det är en stor mängd sand blir frigoliten ännu säkrare än vanligt, eftersom ett vasst föremål måste penetrera inte bara frigoliten utan även sandlagret under för att nå rutan.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:Kan man putsa frikoliten?!?!??!

                    Jag ska nog tänka till rejält, för närt det väl är satt....sitter det ju där!!!
                    Putsa?

                    Jepp...det är alltid bra att ha tänkt igenom saker först innan man gör något, tyvärr händer det inte alltför ofta hemma hos mig.

                    fredrikr: Det kan du nog ha rätt i...beroende på hur tungt tryck det är på just det stället där sanden letat sig under. Sedan är ju storleken på sanden/gruset också ganska betydelsefull. Men av det som vore normal belastning så har du givetvis rätt...

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      ja......MEN jag är mycket hellre på den säkre sidan!!! *S*
                      Inte en chans att jag av "bekvämlighets-skäl" skulle ta en risk på något sätt!!
                      700L vatten ut på golvet, byggfläktar i månader, problem med mögel, försäkringsbolag osv osv...huuuuuu!!!!
                      Det finns egentligen bara två sätt karet går på (i normala fall) om det inte är i lod ELLER sten som spräcker bottenglaset!!!

                      Har haft en bekant som hade 1200L som sprack under natten...vaknade och satte fötterna i 5cm djupt vatten...på övervåningen!!!!
                      Nytt golv, nytt kök och nytt vardagsrum.......fyfasen vilken mardröm!!!

                      Nä....jag säkrar hellre!!!

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Skräms inte så där!

                        Men i o f s har vi ändå funderat på nytt kök...
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Om man diskuterar så Deathdealer så är det säkraste att inte ha ett akvarium alls...men riktigt [u]så säker vill du nog inte vara.

                          Akvarium kan även lossa i silikonfogarna (om jag inte missminner mig så var det händelseförloppet för anli).[V]

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            fredrik: näääää jag menar inte att skrämmas, men kanske uppmana till eftertanke!!! Man blir lätt så himla ivrig (ser bara till mig själv), och känner mig mycket tryggare efter att ha diskuterat saker tillsammans med er.....!!!
                            Klart att man ska tänka till, säkra och INTE göra samma misstag som andra har gjort...*ler*

                            Var någon som hade beskrivt att när dom plockade ur sitt kar helt och hållet, så hade stenar "krypit" in i glaset, dvs var halvvägs igenom....och Det är min mardröm!!!

                            Hur tålmodig man än är, så är fuktskador tamigf_a det värsta som finns!!!

                            Vänligen Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #15
                              Tricella; *S*....man kan inte vara sjåpig......vill bara ha det så säkert det går!!!

                              Vänligen Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...