Diskus , vilken sort ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    Användare
    • juli 2004
    • 125

    Diskus , vilken sort ??


    Jag kunden inte motstå dessa godingar, är dock lite undrande över vilken sort det är. Om den överhuvudtaget har ett namn eller om den är någon form av "bastard"...

    Inte för att bryr mig sådär jättemycket, jag älskar dom ändå

    Tack på förhand !

    Min blog
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    #2
    Hej,

    Kan inte inte kan ladda ner din bild, kanske bara jag som har problem med deta eller?
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

    Kommentar

    • Morellen
      Användare
      • december 2003
      • 84

      #3
      påminner lite om mina, har också undrat vad jag fått tag i. En teori jag hört är att mina skulle vara korsning mellan brun diskus och röd turkos diskus. (bild finns på min zoon)

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Det finns bara två arter av Diskus.(som det ser ut nu)
        När det gäller odlad diskus så finns alla möjliga namn o värre blir det. Namnen är dock försäljningsnamn och har noll värde. De kan heta First of universe,Red spotted Saffron, Red Monk o nu det senaste Red rabbit. O snart kommer nog Blue Moon CLX o Super Red spotted Royal de lux. Skämt o sidor
        På utställningar finns tolv kriterier där man klassar diskusen i. Där skall man nog hålla sig. Det handlar då om färg, teckning, form o storlek.
        Kjell har gjort ett bra repotage från sista Diskuschampionatet.

        Diskusuppfödning handlar mest om linjeavel. Det är sällan man får mixade avkommor. Dvs korsar man en Brun med en Pidgeon så får man Pidgeon/Brun yngel i 75/25 % Detta då Pidgeon är dominan. Det blir det inte 100% senapsfärgade.(eller en annan ny färg)
        Kontentan blir att Ovebs kort visar en diskus i röd turquise klassen Tyvärr då inte med rätt tillväxt (Min åsikt)
        Mata på mer Oveb inte mängdmässigt men öka frekvensen.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • oveb
          Användare
          • juli 2004
          • 125

          #5

          Nu har jag matat honom 3ggr/dag i 2 månader, vad säger du kaj.p ?

          Är han på rätt väg ??

          Min blog

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • februari 2004
            • 1082

            #6
            Ser mycket bättre ut. Fortsätt så i 2 år till så får du en fin fisk.

            Kommentar

            Arbetssätt...