Mbunas med Dubbar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • september 2004
    • 142

    Mbunas med Dubbar?

    Tja!
    Kan man ha några dubbar (Tropheus Duboise) med mbunas av sorterna:

    ca 6-7 Demasoni
    ca 5-6 Rödzebra
    ca 5-6 Hongi

    Karet är 540 liter. (150x60x60)
    Går det att ha dem tillsammans eller blir det bråk och stress?
    om det går, hur många dubbar kan jag isåfall ha?
    Ska jag byta ut vissa mbunas om nån är för farlig? isåfall vilken går bra (som är hyffsad fin)
    Tack på förhand!
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • Adamanteus

    #2
    Visst går det, ett tag. Dubbarna är ganska tuffa, men det kommer nog att bli problem fram över. Jag har haft troffar och malawi tillsammans, men kommer inte ha det igen. Välj vilket du helst vill ha och kör på det. Väljer du att ha dubbar så bör du ha minst tio, men fler är klart bättre.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citatubbarna är ganska tuffa, men det kommer nog att bli problem fram över.
      Min erfarenhet av dubbar är att de är tuffa mot varandra, men låter alla andra fiskar, även de som är hälften så stora, äta upp dem med stjärtfenan före utan att försöka försvara sig... Så jag håller med om att det nog blir problem.

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Jag tycker att du inte skall blanda "Dubbar" (Troheus duboisi) med malawi. Det finns så många andra tanganyikaciklider som är så mycket revligare att ha med T.duboisi:
        T.moori (bara välj bland alla underbara färgvarianter!)
        Julidochromis marlieri (eller andra arter av detta trevliga släkte)
        Snäcklekare
        Cyprichromis eller Paracyprichromis (tyvärr ingen egen erfarenhet av dem ännu)
        du kan säkert komma på fler själv.
        kolla in "Aqualex catalog" - tanganyikasjöns Ciklider....
        ISBN 91-86038-10-9

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Nä, det känns som om Mbunas är "överlevare ,mer än troffar är!
          De gånger jag blandat dem : 1 / Troffe med ,någon, mbuna : =fung,
          utmärkt ! 2/ Att låta en troffe gå med ett gäng mbunas = mindre
          bra !

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            jag har läst många trådar i ämnet där slutsatsen NÄSTAN alltid blivit blanda ej Troffar och Malawi
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              när jag har haft problem med aggresiva tropheus-grupper där individerna mobbar varandra har jag släppt ner ett gäng fullvunxa Labeotropheus fuelleborni-hannar och diverse andra mbunas. Har funkat perfekt. Dock skulle jag nog inte försöa med att ha små tropheus med stora mbunas.

              Mbunas är bra som aggressionsavledare, dock är det inte något som skall vara som standard utan mest som en sista utväg när tropheusarna dödar varandra, då det behövs någon större fisk som håller koll på dem.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Det går bra att blanda Tropheus med Mbunas arter så länge man ser till att Tropheus är största gruppen. Ofta så rör inte Tropheus övriga akvarieinnevånare annat än inom sin egna art och Mbunas är ju oftast tåliga så där förstår jag inte varför det skulle fungera dåligt.

                Det kan däremot vara smart att välja en lugnare art av Mbunas och en art med samma foderkrav.

                Att blanda kan eventuellt få en negativ effekt på Tropheus vilja att föröka sig...det bör man nog ha i åtanke innan man plockar in andra arter tillsammans med dom.

                Demasoni är ganska lik Tropheus genom att de är rätt aggressiva, men riktar endast sin aggression mot sina egna.

                Röd Zebra och Hongi är aggressiva och försvarar revir emot alla arter och här kan jag se att det kan uppstå problem med att mixa med Tropheus.

                Sedan kan man spekulera i om det känns bra att mixa fiskar från olika sjöar...men det är ett val som man får avgöra själv. Jag är själv kluven i denna fråga.

                Kommentar

                Arbetssätt...