Symphosodon discus, foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samhir

    Symphosodon discus, foder

    Hej, alla ciklidfantaster.

    Jag har nu haft mina discusar ett tag och undrar om ni har några tips på foder som man kan ge åt dem. Jag har hittills matat dem med mygglarver (röda, vita, svarta), men jag tänkte ifall ni hade några bra tips på andra (läs:billigare) foder.
    Dessutom så verkar det som om mina växter inte riktigt trivs i akvariet, men jag tror själv att detta beror på att jag har ett litet (men ständigt växande) stim med vanliga platy i samma akvarium. Tanken var att platysarna skulle förse discusarna med levande foder, men de (discusarna) är alltför bekväma av sig och vill inte jaga, utan väntar på mat istället.
    Tacksam för svar,
    "discus-fan"
  • shappe
    Användare
    • oktober 2004
    • 12

    #2
    Tjena, jag matar mina med oxhjärtemix(gjort själv), Grana diskus som är ett bra torrfoder, fryst vuxenartemia, daggmaskar när jag orkar gräva efter dom, räkmix med mkt grönt. Matar aldrig med något som börjar på mygg för säkerhets skull. Hade jämnt sjuka diskusar när jag matade med mygglarver förut.
    Foder som jag gör själv är en blandning av recepten på länken nedan.
    lycka till

    Shappe



    Kommentar

    • samhir

      #3
      Tack för tipsen.

      Kommentar

      • mdan
        Användare
        • september 2002
        • 90

        #4
        Hej,

        Är det någon av er som har erfarenhet av att få vildfångade duskus at äta torrfoder? Jag tänker nämligen införskaffa ett antal vf diskus, men vill då jag är bortrest några dagar kunna mata med foderautomat. Går det att lära vf diskuss att äta torrfoder?

        Magnus D
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

        Kommentar

        • samhir

          #5
          torrfoder och discus går väl inte alltid riktigt ihop, men ju mindre de är, desto lättare går det att lära dem att ta det. De (discusar) är ju rätt glada i mat, men du får börja i tid. Jag får mina discusar att ta torrfoder endast i nödfall och de är trots allt inte ens viltfångade. Lycka till.

          Kommentar

          • mdan
            Användare
            • september 2002
            • 90

            #6
            Hej,

            Jag har själv haft odlade diskus ett tag och inte haft några problem med att lära dem äta torrfoder, dock har jag ingen erfarenhet av VF.
            Någon som har?
            Magnus D
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

            Kommentar

            • Pilen

              #7
              Vilket torrfoder är bäst till diskus? Finns det någon variant som funkar bättre än andra? (Har inte lyckats lura mina att äta det jag köpte,Matar med olika sorters fryst foder

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av shappe

                Tjena, jag matar mina med oxhjärtemix(gjort själv), Grana diskus som är ett bra torrfoder, fryst vuxenartemia, daggmaskar när jag orkar gräva efter dom, räkmix med mkt grönt. Matar aldrig med något som börjar på mygg för säkerhets skull. Hade jämnt sjuka diskusar när jag matade med mygglarver förut.
                Foder som jag gör själv är en blandning av recepten på länken nedan.
                lycka till

                Shappe



                Enligt mig så är det värre att mata med oxhjärta än med tex. vita eller svarta mygg, som jag anser vara helt riskfritt.
                Ger även mina röda mygg på helgerna och för att stimulera dem till lek.

                Såg på din zoon att du hade fått lek på discusarna. Hur gör du för att trigga dem till lek?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Johan1
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 390

                  #9
                  Inga problem att få vildfångad diskus att äta torrfoder. Alla minda vf disksus äter tetrabits.

                  Det är bra att kunna få dem att äta det för då kan man mata på med foderautomater.

                  För att trigga lek av vildfångad diskus använder jag levandefoder. Odlar daphiner i vanliga lådor som man häller i hönsgödselvatten.

                  Oxhjärta är omdiskuterat men nya diskus måste få en konditionering i början för att komma i form. Då använder jag uteslutande mix med oxhjärta, fisk, räkor etc i. Matar intensivt tills man drar ned matningen till ca 1 gång per dag. Vilda diskus som får för mycket mat vill inte leka. Är min erfarenhet. To feed up to spawn... har jag fått i svar av duktiga odlare.
                  https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                  Kommentar

                  Arbetssätt...