Alger... hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tanganyikafreak
    Användare
    • juli 2004
    • 10

    Alger... hjälp!

    Jag har så mycket alger i mitt akvarium så det går inte att beskriva. Trots att jag gör rent alla rutor varje dag så är där nästan lika mycket alger nästa dag. Det är helt grönt i hela akvariet (förutom på fiskarna). Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig.
  • Mr.Gerhard
    Användare
    • februari 2004
    • 65

    #2
    Prova mata mindre och gör regelbundna vattenbyten så kan det fixa sig. Om du inte har växter så kan du släcka ner akvariet någon vecka så försvinner de nog. Fast de kommer tillbaks om du inte gör något åt grundproblemet vilket antagligen är för mycket matning.
    720

    Kommentar

    • jocker
      Användare
      • september 2004
      • 87

      #3
      jäklar vad trökigt.. men jag hade alger i mitt akvarium, tanganyika akvadå.... fan vad uselt, orkade inte göra rent akvariet, tömde det o lät det stå i 4månader, tomt, o nu ska jag säljat för jag orkar inte göra rent det, och om jag får alger i mitt 70*70*70 så dränker jag mig själv i akvariet, och att täcka över akvariet o släpp inte in något ljus, mata inte stängav syre pumpen o.s.v.. orkade inte med det, urk vad uselt, känner medlidande typ..
      fiskpinnar smakar skit

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • augusti 2004
        • 583

        #4
        Jadu Jocker, det kallar jag konstruktiv hjälp. Har du alger? Jahapp, ingen idé, bara att lägga ner hela verksamheten.
        Om personen som söker hjälp och råd i det här forumet hade haft lika dåligt tålamod som du hade han/hon nog inte ens bemödat sig med att fråga.
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Tanganyikafreak
          Användare
          • juli 2004
          • 10

          #5
          Jag har funderat på att köpa tanganyika fiskar som äter alger (tropheus). Kan prova med det iaf... ska prova med att släcka ner akvariet och mata lite mindre. Hoppas att det hjälper.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av jocker

            jäklar vad trökigt.. men jag hade alger i mitt akvarium, tanganyika akvadå.... fan vad uselt, orkade inte göra rent akvariet, tömde det o lät det stå i 4månader, tomt, o nu ska jag säljat för jag orkar inte göra rent det, och om jag får alger i mitt 70*70*70 så dränker jag mig själv i akvariet, och att täcka över akvariet o släpp inte in något ljus, mata inte stängav syre pumpen o.s.v.. orkade inte med det, urk vad uselt, känner medlidande typ..

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2002
              • 405

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av bs

              citat:Ursprungligen skickat av jocker

              jäklar vad trökigt.. men jag hade alger i mitt akvarium, tanganyika akvadå.... fan vad uselt, orkade inte göra rent akvariet, tömde det o lät det stå i 4månader, tomt, o nu ska jag säljat för jag orkar inte göra rent det, och om jag får alger i mitt 70*70*70 så dränker jag mig själv i akvariet, och att täcka över akvariet o släpp inte in något ljus, mata inte stängav syre pumpen o.s.v.. orkade inte med det, urk vad uselt, känner medlidande typ..
              Moget svar

              Kommentar

              • ZakatH
                Användare
                • april 2004
                • 313

                #8
                Hur jobbigt är det på en skala, att göra rent ett kar så man kan använda det igen? Jag skulle gladeligen göra rent ett kar så man hade något mer att ha ciklider i.

                Edit: Prova med att sätta i några snabbväxande växter.

                Kommentar

                • jocker
                  Användare
                  • september 2004
                  • 87

                  #9
                  ja, jag vet att det e lite små lat, men jag försökte värkligen bli av med algerna, :/ men sen så säljer jag akvariet p.g.a brist på utryme, men bli inte så buttra.. []
                  fiskpinnar smakar skit

                  Kommentar

                  Arbetssätt...