Snäckskalslekare i yngelakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • september 2004
    • 142

    Snäckskalslekare i yngelakvarium?

    Hej, jag har köpt ett 74l akvarium som jag nu har faxekalk i, som senare ska bli yngel-akvarium (ska baar ixa till mitt 540liters och köpa fiskar) Dem fiskarna jag nog ska ha (preliminära) är:
    12 demasoni
    8 flavus
    8 hongi
    5 rödzebra
    + någon art till

    Men går det att ha snäckskalslekare i yngelakvariumet eller tar ynglen/snäckskalslekarna skada av det?

    Alternativt kan jag ha snäckskalslekarna i det stora akvariumet men jag tror att mbunasen är lite för tuffa?

    ANledningen att jag vill ha snäckskalslekare är att jag hört så många goda saker om dem och att dem inte blir så stora.

    Jag vill ha dem jättemycket men vilket är bäst?
    Yngelakvariumet eller Det stora 540 liters?
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det blir ofta snäckskalslekarna som bestämmer, även tillsammans med mbunas. Det är stor risk att ynglen tar skada av dem också. Det beror lite på vilken sort men flertalet snäckskalslekare tar över hela bottenytan i ett 74 literskar, även om det bara är ett enda par.

    Jag röstar alltså på det stora karet.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Snäcklekarna skulle nog äta upp endel "nyfödda" yngel om de går i yngelkaret. Att ha dem bland malawi funkar juh, fast det inte är riktigt rätt biotpopmessigt, men skulle nog rekommendra att ha dem där om du verkligen vill spara alla yngel, altenativet är att du har snäckisarna i 540 först. Sen när du sparat några yngel så slutar du att ha det som yngelkar och bara kör snäcklekare där i.

      Sen för skulle jag rekommendra att ha några fler rödzebra och demasoni. Kanske 15 demmor och 10 rödzebra och sedan skippa en ytterligare art? Bara en liten fundering, inte jag som ska ha karet .

      Lycka till!
      //Pierre

      Kommentar

      • zoomi
        Användare
        • september 2004
        • 142

        #4
        kk Men... hur många snäcklekare skulle jag kunna ha i 540 liters karet?
        minst 50% mer snäckor än antalet firrar, men ska dem vara i grupp eller ska snäckorna vara utspridda eller har sett på nån film att snäckisarna själv flyttat snäckorna *gulligt* ?

        På djuraffärn säljer dem nästan spiralsnäckor för 5kr st (dyrt?)
        Men jag vill hällre ha Vinbärssnäckor så kan man handla dem nånstans?
        Helst tomma?, vill inte äta sniglar blää!




        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Hur många snäckskal du ska ha beror HELT på vilka snäckelakre du ska ha. Så det får du bestämma först.

          Tomma har jag faktiskt inte hittat, det fanns förr. Jag köpte några med sånhär vitlöks grejjs i, hade dem i varmt vatten ett tag sen tog ut det bara. Sen hade jag turen att få en massa snäckor av en jag köpte mina multisar av. Vinbärssnäckor kan du säkert hitta och plocka någonstanns annars. Om det är sniglar i så skulle man koka dem som kräftor har jag för mig, sen ta ut det som är i med en tandpetade eller något i den stilen.

          Kommentar

          • zoomi
            Användare
            • september 2004
            • 142

            #6
            var hos djuraffärn idag och hon sa nått om lombard.... nånting lät nästan som lombardoi :-) finns det nån snäcklekare som heter nått sånt? men iallafall; dem sålde alla 100 snäckisar för 500kr men jag ska nog bara ha ca 8st.
            Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Du bör nog försöka släppa det där med att kalla dem bara för "snäckisar". Det är ganska stora skillnader mellan arterna som leker i snäckskal. Om du vill ha goda råd så föreslår jag att du försöker välja ut vilken av dessa du vill hålla.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • zoomi
                Användare
                • september 2004
                • 142

                #8

                den var det... fatt det nu dem sa nått med Lam... nått sånt och den heter Lamprogulus Signatus, men hon sa bara Lamprogulus.. men jag förmodar att det är denna eller en väldigt lik art...
                Så nu när du vet det så kan vi fortsätta.
                Hur många snäckor ska jag nu ha?
                kan ni tillägga något om denna art?
                Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  L.signatus är inte riktigt en snäckskalslekande ciklid utan en dygrävare. Det går trots detta utmärkt att få den att leka i snäckskal.

                  74 liters karet är helt uteslutet för övriga invånare om du vill ha lek. Detta är en helt fantastiskt intressant men väldigt aggressiv fisk. Det är en av de få snäckskalslekarna från Tanganyika som jag skulle avråda från att inhysa i ett litet (375 och ner) kar om focus ligger på de övriga fiskarna. Det kan mycket väl fungera men det är en fisk som verkligen "stör".

                  Dubbelt så många snäckskal som inbdivider räcker. Fin sand är ett måste om du vill att de ska trivas, de kommer att göra allt för att slippa snäckorna och bara gräva gångar i sanden.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • zoomi
                    Användare
                    • september 2004
                    • 142

                    #10
                    åkte dit igen och frågade... det var en Lamprologus multifasciatus

                    Är det aggresiv eller dylikt?
                    Har hört mycket positivt på nätet om Multifasciatus stämmer det att dem är gulliga och små kära krabater?
                    tack på förhand!
                    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #11
                      Hos multisar är det så att hanen tar harem med några honor och många snäckskal, så om du ska ha sånna så köp 1 eller 2 hanar och flera honor till den/dem. Sen lägger du ut snäckskalen i grupper, lika många som du har hanar, om du lägger 2 grupper snäckskal för nära varandra så kan en hane ta båda.

                      Du kan inte ha några malawi yngel med multisarna för de komemr att jaga bort allt som är nära deras harem. Alltså måste du ha dem i ditt stora kar och även där kommer de att jaga bort allt.

                      Föresten, det jag skrev om 1 eller 2 hanar gäller i ditt yngelkar. Vet även folk som lyckats att få flera hanar ta samma snäckskalsgrupper. Hemma hos mig händer det rätt mycket just nu, det var 2 hanar som bestämmde, men nu fick den ena så mycket stryk så jag fick ta ut den, nu är det 3 hanar som delar på 2 snäckskalsgrupper.

                      Kommentar

                      • jocker
                        Användare
                        • september 2004
                        • 87

                        #12
                        allåj, hmm, ja, jag plockade vinbärs sniglar för typ nån månad sen, det var inte roligt att koka o slita ut dom ur skalen, sega ****** i alla fall, luktade illa o, men det e sånt man får stå ut med om man inte får tag i andra snäckor, ska ta o köpa riktiga snäckor till dom så småning om, men det blev kanske 45skal i alla fall, billigt, gratis.. wee, ska iväg o köpa multisar om ca 2veckor, tycker dom e rätt fina firrar om jag får säga vad jag tycker..
                        fiskpinnar smakar skit

                        Kommentar

                        • zoomi
                          Användare
                          • september 2004
                          • 142

                          #13
                          såg att dem sålde Neolamprologus brevis på ett annat ställe, verkar ju lugnare, håller sig till sitt snäckskal mer... mbunasen borde ju ignorera dem eller?

                          Jag ska nog ha dem i det stora karet, 540 liter
                          Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av zoomi

                            såg att dem sålde Neolamprologus brevis på ett annat ställe, verkar ju lugnare, håller sig till sitt snäckskal mer... mbunasen borde ju ignorera dem eller?
                            Du får väl hoppas på det, för annars går det illa. Brevis är en ganska lugn fisk som rätt lätt blir stressad av stökiga grannar, den är inte alls lika stenhård & uppkäftig som de andra snäcklekarna. Jag hade nog personligen inte försökt ha dem hos röjiga mbuna, fast det kan kanske fungera.
                            Jag skulle personligen rekommendera multisar - de är kolonilevande, kan hålla undan även ganska stora fiskar, som mbuna, trots att de är små, och i ett så stort akvarium tror jag inte de blir för dominanta.

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Dina mbunas kommer inte att bry sig om dina snäckskalslekare oavsett vilken sort du skaffar. Det gäller att se till så att snäckskalslekarna lämnar dina mbunas ifred. Brevis kanske funkar men N. similis är de snällaste jag upplevt hittills. Sånt här kan ju skilja en hel del mellan individer men...
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...