Hur mkt silikon? (tiden är knapp oxå...=/)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Hur mkt silikon? (tiden är knapp oxå...=/)

    Hej, håller på gör en bakgrund till ett 128L, å nu undrar jag hur mkt silikon (på tub?!) som krävs..bakgrunden e i medel typ 4-5cm tjock, jag har absolut ingen aning om man ska ha 10 ml lr 10 liter lixom så om nån skulle kunna ge ett ungefärligt mått, har bara bilen till kl 12 idag så e lite panik oxå![V]
    mvh!
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    #2
    Kan tillägas att jag ägnat senaste timmen å leta efter svar på forumet..så ni vet..

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Krävs till vad? Att limma fast den?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Juanito
        Användare
        • maj 2002
        • 180

        #4
        om du gör en frigolit bakgrund så sätt tillräkligt alltså ordentligt med silikon. Om det är nåt material som inte har en så enorm flytkraft så räcker det väl med några klickar här och där
        juanito

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          ja för att limma fast den, och den är i frigolit!, hade så bråttom så glömde ju gå in på dom detaljerna

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Så mycket att det blir tätt och fint? Tänk på att inte yngel ska kunna ta sig in emellan. Nog klarar du dig på en patron (tror de är på 100ml och kostar runt 70:-). Då måste du iofs. ha ett verktyg för att kunna trycka ur silikonet ur patronen. Om du går på en tub så innehåller dessa runt 30ml och ligger på en 40:-
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det är la bara o göra lite strängar med silikon? TIll ett 128liters kar kan det inte gå åt mer än en tub, men använd hela då. Det blir dock inte så kul den dagen den skall tas bort
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Chicke
                Användare
                • maj 2004
                • 497

                #8
                Okej, tack för svaren...en annan sak..ska man dela upp den i moduler? typ 2st kanske? För som det e nu så kan ja knappt trycka ner den i badkaret
                Sen en absolut sista fråga, kan man limma ihop frigolit bitar med silikon? lr ska man ha ett annat lim för det?

                Kommentar

                • Juanito
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 180

                  #9
                  Jag använde inte en hel patron på en frigolit skiva som jag har som skydd till botten glaset 200cm x 50 cm men jag har ju en del tunga stenar också. Så anväd rikligt men jag tror inte att du behöver använda hela patronen.
                  juanito

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Har för mig att en patron (en sådan som man har till limpistol) är på 310 ml.

                    Kommentar

                    • zoomi
                      Användare
                      • september 2004
                      • 142

                      #11
                      kanske lite sent men på Clas ohlsson finns det Akvariesilikon (1tub= 300ml) 1 tub för 49 kr !
                      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...