Vattenkemi/Nitratproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • maj 2024

    Vattenkemi/Nitratproblem

    Jag har lite för höga nitrat värden i mitt Malawikar. Vattenbyten bidrar naturligtvis till förbättring men det känns inte som något permanent sätt att komma åt problemet. I karet har jag en Eheim 2028 prof II samt en BTN-modul med blå filtermatta bakom, till ytterfiltret så kör jag Eheim Substrat Pro. Häromdagen pratade jag om problemet med en Zoohandlare här i Stockholm som åtminstonde lät som han kunde mycket om filter och vattenkemi. Han menade att Eheim Substrat Pro inte är bra i en Malawiburk, att det är för "fint" och kommer att fungera enbart som mekansikt filter. Är det någon som kan säga emot eller hålla med om det.

    Även BTN-moduls varianten hann dömas ut och herr Fohrman få sig en känga som en av krafterna bakom detta.

    Jag funderar nu på att ta ett Eheim Ecco (största modellen) och fylla med biobollar för att få bättre genomströmning och förhoppningsvis bättre biologiskt filter. Är det en bra eller dålig idé?
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Eftersom du får ökade nitrathalter (och inga nitrit/ammonium-spikar) så fungerar ju den biologiska filtreringen?

    Nitrat är slutprodukten i kvävecykeln så det kommer du inte undan, om du inte vill börja fippla med Zeolit eller andra kväveabsorberare.

    Som växtnörd hade jag ju fört igenom vattnet i en blomlåda med snabbväxare (Fredskalla t ex) och därmed fått både syresättning och fosfor+kväve-reducerare.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det finns tre "permanenta" lösningar: 1. Vattenbyten 2. binda upp det i biomassa (växter som Daniel föreslår är nog det enda tillgängliga för akvarister) eller 3. denitrifikation. Denitrifikation kräver helt syrgasfria förhållanden och det finns denitrifikationsfilter.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Ja ,som beskrivet, så är ju tyvärr nitratet en slutprodukt.
        Metoderna att minska nitrathalterna är ju också nämnda.
        ..Men att angripa problemet innan det uppstått är en metod som jag skall pröva ! Det finns nämnligen sötvatten-skummare på marknaden.
        Jag skall beställa en från Tyskland ,snart, och när jag prövat den ett tag jag med utvärderingen(kan ta en tid).

        Kommentar

        • Challe
          Användare
          • december 2003
          • 111

          #5
          Låter som om det skulle kunna bli en intressant artikel om sötvattensskummare i CB....

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            citat:Häromdagen pratade jag om problemet med en Zoohandlare här i Stockholm som åtminstonde lät som han kunde mycket om filter och vattenkemi. Han menade att Eheim Substrat Pro inte är bra i en Malawiburk, att det är för "fint" och kommer att fungera enbart som mekansikt filter.
            Vilken lösning hade handlaren?

            (Själv så funderar jag på att byta ut Ehfisubstrat Pro mot Aquavitals Zeranix istället.
            Om man ska tro på vad som står på Aquavitals sida så klarar Zeranix även av att bryta ned Nitrat:

            http://www.aquarium-munster.com/Eng/...f_Aquarium.asp )
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Vi har förstås glömt en av de mer självklara lösningarna dvs. färre fiskar och mindre mat fast inte ens det frigör en från vattenbyten
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Challe
                Användare
                • december 2003
                • 111

                #8
                Ett annat alternativ är annars Sera Siporax, keramikrör av något poröst material som ger anearoba zoner enligt tillverkaren, har hört ifrån tyska akvarister att detta fungerar sådär om man har stora mängder, tydligen måste man ha ett effektivt förfilter för att inte porerna skall slamma igen.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Challe

                  Ett annat alternativ är annars Sera Siporax, keramikrör av något poröst material som ger anearoba zoner enligt tillverkaren, har hört ifrån tyska akvarister att detta fungerar sådär om man har stora mängder, tydligen måste man ha ett effektivt förfilter för att inte porerna skall slamma igen.
                  Vad har det med restprodukten nitrat att göra? Filtren verkar ju fungera bra?
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    citat:Vad har det med restprodukten nitrat att göra?
                    Tydligen så ska Siporax klara av att till viss del bryta ned just Nitrat. (Liksom zeranix(och jbl micromec) som jag skrev om.)

                    Men egentligen låter det rätt märkligt att man i ett filter där det är ganska stor genomströmmning kan få sådana här syrefattiga zoner.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      aha! Men det låter rätt osannolikt ändå tycker jag
                      Anders L

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Beskrivning på hur du ganska enkelt och billigt kan tillverka ett eget denitratorfilter hittar du här:


                        Principen är enkel:
                        De bakterier som bryter ner nitrat kräver anaeroba (syrefria) förhållanden. Om man sakta pumpar vatten genom en slang kommer syret i vattnet att förbrukas av syreälskande bakterier i början av slangen. Om slangen är tillräckligt lång är vattnet syrefattigt efter en viss sträcka och där, på slangväggens insida, kommer nitratnedbrytande bakterier att frodas, förutsatt att det finns nitrat i vattnet. Desto tunnare slang -> desto mindre vattenvolym i förhållande till filteryta (slangvägg) -> desto kortare sträcka behövs innan vattnet blir syrefritt samt desto bättre filtering.

                        Slutsats: avled en liten mängd av vattnet från ditt filterutlopp och låt det sakta rinna genom en luftslang.

                        Vissa hävdar att de uppnått goda resultat medden här metoden. Jag har själv inte prövat den.

                        Personligen tycker jag det är trevligare att göda växter än bakterier i en slang med nitraten. I mitt för tillfället enda akvarium stoppade jag för ett bra tag sedan ner ett skott av krukväxten gullranka. Endast den nedersta biten av skottet stack ner i vattnet, genom hålet efter ett avskuret täckglashörn. Den har vid det här laget vuxit rejält. Den sträcker sig nu en meter ovan akvariet och i akvariet har den utvecklat ett mycket stort rotnät. I detta släppte min egyptiska munruvarhona för ett tag sedan ut sina yngel.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          Daniel:
                          Mycket intressant läsning. Kanske man skulle prova på den där DIY lösningen.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • april 2002
                            • 865

                            #14
                            Kanoninlägg Daniel.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Jag putsar lite på mitt generella svar

                              1. Mekanisk avlägsning: vattenbyten, skummare
                              2. Binda upp det i biomassa: snabbväxande växter i akvariet som sedan skördas, växter utanför akvariet med rötter ner i akvariet, växtfilter, andra organismer som skördas
                              3. Denitrifikation: Kommersiella denitrifikationsfilter/filtermaterial, DIY filter - lång tunn slang som vattnet långsamt rinner genom, mycket tjockt bottensubstrat

                              Har jag missat något?

                              Vad gör zeolit med nitrat? Nån koppling finns men har det inte med ammonium od att göra främst?
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...