Misslyckad discus lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Misslyckad discus lek

    Mitt discuspar har laggt ägg många gånger, men det slutar alltid likadant! Hanen tittar bara på och vägrar befrukta äggen,som tillslut blir uppätna. Medans honan är överaktiv och lägger ägg i massor!!!!
    De leker i 720 karet, och där simmar bla. 4 andra discusar, scalarer och ett 50-tal tetror.
    Kanske det är för rörigt eller stressigt för hanen?
    En annan sak jag funderade på är om ph värdet är fel? Jag har rätt så högt ph värde, omkring 7-8.
    Så jag undrar om man kunde lägga i paret i en 70 liters akvarium med en kruka i, medans man filterar torv så vattnet blir surare?
    Kanske det ska gå bättre då?
    Mvh Alex
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Det är inte 2 honor då ?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hur stora är de? Jag är inne på Cutekids förslag eller liknande dvs. att om det är en hane så har han inte "lust".
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • shappe
        Användare
        • oktober 2004
        • 12

        #4
        Honor blir könsmogna fortare än hanar.(hur gamla är dom).Jag tror inte att ph sänkningen kommer ändra beteendet, vill hanen befrukta äggen så gör han det i högre ph(än idealet) också, bara det att äggen inte kläcks då. Jag har samma problem med ett av mina par, hanen bara glor på äggen och till slut käkar han upp dom. I samma akvarium hade jag ett annat par som lekte och fick yngel så därför tror jag tyvärr inte att det beror på ph värdet. Har också läst att det är mer vanligt att pigeonblood varianter blir romätare. Då får man hitta en ny partner åt honan och börja om på nytt.

        lycka till

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Okey!
          Tack för tipsen!

          Discushanen en är fullvuxen white pidgeon, 18-20 cm och honan är en red turkos, 13-15 cm. Så det är stor skillnad.
          Det som är så himla knasigt är att honan är i lekdräkt varje dag.
          Hela tiden kämpar hon att få honom intresserad och bugar när han far förbi henne. Själva hanen bara "puffar" på hennes huvud och kropp. Skakningar gör endast honan. Jag har inte sett att hanen gör en enda "vinkning".
          Honan är bara intresserad av den vita pidgeon discusen, som sagt är störst i karet och som jag misstänker den enda hanen.
          Ska ner till umeå i slutet på månaden och se om jag kan köpa mig en fin hane åt henne, så slipper hon ödsla tid och rom på den nuvarande hanen.
          Vilken affär i Umeå har bra sortiment på discus?
          Mvh Alex

          Kommentar

          Arbetssätt...