färgpigment...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • september 2004
    • 142

    färgpigment...

    Byggt frigolit stenparti och nu är jag framme vid att använda färgpigment...jag ska inte lacka... jag har casco husfix och jag tänkte blanda färgpigmentet i den blandade husfixen men vilka färgpigment är farliga för akvariumet/vattnet/fiskarna m.m eller löses upp och kanske färgar vattnet tänkte köpa "Alfårt & Cronholm" Någon som har testat detta och kan dela med sig av sina erfarenheter? Såg också "Tonex" nån slags flytande pigment eller nått med utan lösningmedel, producerat av Akryl Beckers

    Tack på förhand !
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Sök på forumet efter färgpigment så får du veta kanske det du vill ha reda på...

    Läs denna t ex:

    Kommentar

    • zoomi
      Användare
      • september 2004
      • 142

      #3
      läst klart hela nu... sista frågan där vill jag gärna veta svar på... tänkt och åka och köpa färgpigment imorn
      Det är sånt här jag "ska" ha (det längst till vänster)
      Om du letar upp "färgpigment"




      Och vart kan jag se vilka färger som är giftiga tänkte mig grå, svart och sandbrun är dem gifitga? håller dem i vatten?
      (hittar inte färgpigment på http://www.alfort.se/varuinfo/varu.htm)
      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Citat från Ola Svensson:

        citat:Vad jag vet så kan man inte veta om färgerna är giftiga. Rådet brukar vara att undvika blått samt namn som låter giftiga (bly, zink osv.).
        Ses i denna tråd:



        Om du tar dig lite tid Zoomi och använder sökfunktionen så får du reda på en hel del tips och råd...
        Nu har jag kollat i det "arkiv" som finns för att ge dig svaren du frågar om, men det finns som sagt en sökfunktion där du snabbt kan hitta svar på en massa frågor rörande frigolitbygge.

        Kommentar

        • zoomi
          Användare
          • september 2004
          • 142

          #5
          jag vet... har sökt men jag menade förutom det alltså så att dem "vanliga" färgerna är inte alls giftiga... Bra! åker och handlar sånt imorn! Husfix+färgpigment, allt jag behöver va? ska ringa epotex och höra imorn men kan jag inte husfixa den och om det ser bra ut så lackar jag kanske ?
          Men på denna sida:

          så ska man ju kunna kolla om färgen är farlig men hittar inte färgpigment, httar bara hobbyfärg.. allmogefärg etc... vad brukar man kalla färgpigment?
          Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Färgpigment är pulver. Hobbyfärg är som vanlig färg...dvs rinnande form.

            Självklart kan du husfixa bakgrunden först och om du ändrar dig och vill lacka så kan du ju göra det efteråt...före innan du fyller på vatten i karet. Har du däremot använt bakgrunden under vatten så tar det ganska lång tid innan du kan lacka den.

            Fråga på färgaffären om färgpigment så visar dom dig om du tvekar om det är rätt eller fel...

            Kommentar

            • zoomi
              Användare
              • september 2004
              • 142

              #7
              Tack för alla svar.... men... (detta ständiga men!)
              jo jg vet det med hobbyfärgen men jag bara tog det som ex.
              Mmm men på färgtema sa dem att det flytande Tonex var rätt så mm jag är tveksam! Men Alfort & Cronholm verkar ju bra så det ska jag köpa imorn, Grå, Svart och Sandbrun är dem färgerna "normala" och icke-farliga eller?
              tack på förhand!
              Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Tala med de på affären och säg vad du ska använda det till...de vet säkert vilket som inte skulle vara bra att ha i akvariet.

                Kommentar

                • zoomi
                  Användare
                  • september 2004
                  • 142

                  #9
                  tack tusen ggr om tricella! Verkar som du är en svar-maskin och alla andra är människor! Komplimang!
                  Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag är ingen svarmaskin...

                    Men tack för komplimangen. Lycka till nu Zoomi!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...