Tanganyika funderingar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VetgirigaRuth

    Tanganyika funderingar!

    Efter ha läst en del inlägg om dessa fiskar från denna sjö har jag blivit riktigt inbiten och har starka funderingar om att skaffa ett till kar för dessa!

    Vad skall jag tänka på om jag startar ett Tangayika kar?

    Några direkta frågor är:

    Storlek på karet?
    Bra nybörjarfiskar?
    Bottenmaterial?
    Antal arter?

    Jag har sen tidigare ett malawikar som jag är riktigt nöjd med och funderar på att köpa ett 400 liters till dem. Skulle man kunna blanda dem med Tangayika i samma kar? eller blir det helt fel[:0]

    Annars får jag stuva undan lite så jag får plats med 2st 400 liters

    MVH
    Ann-Katrin


  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Vill du få ut max av dem så ska det deffinitivt vara utan malawin. Det är lättare att du tittar runt lite i böcker och på nätet och säger vilka du är sugen på så kan folk här på forumet ge dig tips. Kolla www.zoopet.com.

    Det finns så många och de är så olika så tips är svårt att ge, men snäcklekare uppskattar de flesta.

    Bottenmatrial är sand bäst till alla iaf. Juh större kar destobättre, ett 400 måste det nog va för att man ska kunna ha lite roliga fiskar och njuta av dem till max. Snäcklekare går dock att ha i ett 100liters, och även mindre men det brukar inte funka lika bra.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det går i de flesta fall mycket bra att blanda malawi och tanganyika, däremot undviker seiösa akvarister detta, vilket är ganska löjligt egentligen då en malawiägare utan att tänka slänger i en mal från sydamerika i akvariet. Jag blandar dock inte och jag skulle inte rekommendera någon att göra det, även om det faktiskt funkar.

      Storlek på karet går från 30 liter till kanske 720 liter beforende på fiskval.

      Nybörjarfiskar skulle kunna vara snäcklekare kanske. Princessan av Burundi är nog en bra nybörjarfisk. Annars tycker jag du kan börja med nästan vad som helst då alla fiskar ändå sköts ungefär lite. Byter du vatten och matar rätt så funkar det. Tropheus kanske du vill prova, även om det ju inte räknas som en nybörjarfisk direkt.

      Jag föredrar finare sand. Många väljer ett grus med hög kalkhalt, till exempel faxe eller korallsand. Då får du ett högt KH i vattnet, ett högre och framför allt stabilare pH, vilken tanganyika vill ha.

      Antal artaer beror på vilka arter och hur stort kar.

      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Hej!
        Ta ett så stort akvarium som möjligt.
        Testa gärna Tropheusar. Sedan är Julidochromisar trevliga, men undvik att blanda prinsessor av alla de slag med andra tanganyika, de är, trots annat rykte och sitt snälla utseende, ena riktiga mördare...jag talar av egen erfarenhet. Men ha gärna ett "rent" prinsessakvarium...testa då "daffodiler" N.pulcher, de är snyggast tycker jag.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          -Glöm inte att Tananiyka-Ciklider är speciella !
          De erfordrar en större syrehalt än övriga Ciklider ,från tropicerna!

          Kommentar

          Arbetssätt...