Skillnad på T5 och UV-C

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne
    Användare
    • juni 2004
    • 17

    Skillnad på T5 och UV-C

    Hej Alla !!

    Har en fråga undrar om nån har data på våglängd på ett T5 rör och ett UV-C och vad det är för skillnad.

    Tack på förhand !!
    MVH Daniel
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Danne


    Har en fråga undrar om nån har data på våglängd på ett T5 rör och ett UV-C och vad det är för skillnad.
    T5 Är ett vanligt lys rör! fast en nyare varient av dom vanligga T8 rören. dom är kortare och smalare, man får mer Watt per cm kan man säga, dom fins i alla möjligga utförande, varm,kall vita mm fins även i UV-C variant. Så UV-C är inget eget rör!!!// Enkelt förklarat, sen går det att krånglatill det mycke mera

    Kommentar

    • Danne
      Användare
      • juni 2004
      • 17

      #3
      Så med andra ord kan ett T5 rör ha en UV-C strålning är det det du menar.

      Mvh Daniel

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2004
        • 428

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Danne

        Så med andra ord kan ett T5 rör ha en UV-C strålning är det det du menar.

        Mvh Daniel
        Ehh? Vad menar du? Du frågade om skilnaden på T5 och UV-C/// Köper man ett T5 UV-c rör! ja då har det UV-C strålning!

        Kommentar

        • Danne
          Användare
          • juni 2004
          • 17

          #5
          Jag trodde att T5 Rör gav en speciell strålning och undrar nu alltså om ett T5 rör kan ge en UV-C strålning.

          Kommentar

          • Danne
            Användare
            • juni 2004
            • 17

            #6
            Tack förlåt att det blev lite konstigt formulerat min dator hänger inte riktigt med och tappar därför det sista du skriver.

            MVh Daniel

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2004
              • 428

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Danne

              Jag trodde att T5 Rör gav en speciell strålning och undrar nu alltså om ett T5 rör kan ge en UV-C strålning.
              Om du köper T5 UV-C rör! JA!
              Helt vanligga rör men mycke efektivara!!!
              Sen om någon varriant med ett högt kelvin tal av ger lite i UV-C området? Det är mycke möjligt? men det gör ett vanligt T8 rör oxå isf

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • juli 2004
                • 428

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Danne

                Tack förlåt att det blev lite konstigt formulerat min dator hänger inte riktigt med och tappar därför det sista du skriver.

                MVh Daniel
                Du behöver inte be om ursäkt. Va kanske lite trög själv som inte fattade[]//Det är meningen man ska fråga här och förstår man inte frågan eller svaret, så löser man det oxå!

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Jag har fattat det som att T-8 rör är detsamma som ett T-5 men att man kan köra det i vanliga ljusrörsramper i stället för T-5:s special ramper. Är det någon som kan bekräfta det? Jag är inte säker på om jag har fattat det rätt.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Danne
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 17

                    #10
                    Det är nämligen så att jag har en gammal T5 armatur som jag tänkte bygga om till ett UV-C filter .

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Siffran står för rördiameter räknat i åttondels tum (ja, jag vet, totalt vansinne.)
                      T-8 är den gamla "vanliga" lysrörs-standarden, med 25 mm tjocka rör. T-5 är den nyare, med 16 mm rör. T5 rören är något kortare för att de inte skall passa i T8 armaturer.

                      Det finns några andra äldre standarder, vanligast är nog T12, som man fortfarande kan stöta på, mest dock på olika special-rör. De passar i T8 armaturer.

                      UV-C rör finns både som T5, T8 och T12, tillochmed som kompaktlysrör.

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 428

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Danne

                        Det är nämligen så att jag har en gammal T5 armatur som jag tänkte bygga om till ett UV-C filter .
                        Kunde du inte sagt det med en gång

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                          Jag har fattat det som att T-8 rör är detsamma som ett T-5 men att man kan köra det i vanliga ljusrörsramper i stället för T-5:s special ramper. Är det någon som kan bekräfta det? Jag är inte säker på om jag har fattat det rätt.
                          Bägge är lysrör, det stämmer, så på det sättet är dom samma. T5 rör går inte att använda i t8 ramp och vice verca. Jag gissar att du med "vanliga ljusrörsramper" avser t8 ramper.

                          Skillnaden är att t5 lysrör har en mycket högre verkningsgrad, dvs mer ljus/watt än t8. Vill man ha mycket ljus och tänker lite på energikostnaden/miljöaspekten så är det t5 som gäller.

                          Som några redan innan konstaterat så kan man få bland annat t5,t8,compact som uv-c rör.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 306

                            #14
                            Det finns även olika T5 rör ! Först finns det vanliga "snik" T5 (FH). Och sedan finns det den starkare varianten FQ ! Det är oftast FQ-varianten man syftar på när det gäller T5-lysrör till akvarier ! Iaf i moderna armaturer !

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...