Pellets i Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Micke

    citat:Ursprungligen skickat av anli

    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

    Vad är det för fisk? Till växande fisk är det t ex bra med peletts i mixen.
    Fortfarande förstår jag inte varför man inte kan ge den direkt?
    Ett anledning är att t ex malawiyngel har för små munnar för att ta hela pellets.
    []Uj, va gubben e trög ibland!
    Anders L

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      #17
      Varför inte göra då som i Tävlingsbidrag 1 i tekninktävlingen??

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        En del fiskar, särskilt yngel, äter hellre räkmix men inte pellets. Om man vill kolla på föräldrarnas beteende att mata ynglen så funkar inte pellets, men räkmix. Att köra i allt i ett är ju rätt slött dessutom. Lite feed-and-go liksom.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Håller helt med dig där, Torsten...

          citat:[]Uj, va gubben e trög ibland!
          Det stod inget om att räkmixen var ämnad till yngel, så riktigt så "dum" var inte "gubben".

          Yngel kan ganska snabbt "nafsa" på pellets och så att säga skala ned den...

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Att köra i allt i ett är ju rätt slött dessutom. Lite feed-and-go liksom.
            Ja just det, bara knöka ner allt i räkmixen å det skulle vara frid å fröjd!
            Nä... halva nöjet är ju att ge dom en en nypa av vad man tror att de behöver just för tillfället! Är det pellets,lax, röda mygg, levande mygg, spindlar, daggmask, småfisk, en näve ärtor eller den där dammiga konstiga gamla flingburken man hittar under akvariet.
            Rock on!
            Anders L

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #21
              Jag kör en del pellets i min mix. Jag gör det för att få lite mer power i den. Rätt / fel? Ja säg det, men mina fiskar verkar trivas med det. Anledningen till att jag ville ha lite mer power var efter en ganska lång diskussion om hur mycket vitaminer som stannar kvar i mixen om man tex. tillsätter några multivitamindroppar. Eftersom Pellets är ett helfoder med en hel del vitaminer i så tyckte jag att det lät som ett bra kompliment för att hotta mixen. Varför jag inte skulle ge pellets direkt är för att mina fiska levt på uteslutande 50/50 räkmix. Att gå över rakt av till Pellets tror jag inte deras magar skulle uppskatta.
              En annan sak jag skulle vilja göra är att kolla näringsvärdet i räkmixen efter att man tinat en bit. Skulle vara grymt intressant att få reda på exakt hur den "ser" ut.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                För att få fram exakta näringsvärden så behöver man dels räkna varje produkts näringsvärden i blött tillstånd.

                Jag använder mig av ett eget program i excel för att beräkna näringsvärden på ett ungefär.

                En räkmix innehållande (förutsatt att inget vatten tillsätts) 50% räkor och 50% gröna ärtor har då dessa värden:

                Protein 14,8%
                Fett 0,8%
                Fiber 2,3%

                Detta är en räkmix utan tillsättning av gelatin.
                Gelatinet innehåller 86% Protein. En liten "ungefärlig kalkyl" ger dessa värden efter tillsatts av 100gr gelatin.

                Protein 18,1%
                Fett 0,7%
                Fiber 2,1%

                Dessa siffror är ungefärliga och kanske inte direkt rättvisande då man tillfört vatten till gelatinet för att få det att svälla. Vad det gjort för gelatinets värden vet jag inte och då blir näringsvärden mindre exakta...

                Om det finns någon matematiker som kan räkna ut vad mängd vatten gör för torrvärdenas minskningseffekt så är det välkommet att informera mig om det.

                Tittar man på värdena som finns angivna så är det låga värden på fetthalten och fiberhalten i jämförelse med kommersiellt foder (torrfoder såsom flingfoder och pellets/granulat).

                Jag "fyller upp" dessa värden med t ex Havrekli, Vetekli och majsgrynsgröt.
                Tillförsel av pellets är säkert bra för näringsvärdena men lite mer kostsam tillsats. Sedan är ju frågan hur länge dess näringsvärden är hållbara efter uppblötning och frysning.

                Kommentar

                • Tascha
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 214

                  #23
                  Jag blev mycket nöjd med min räkmix innehållande AN. Fiskarna verkar gilla den skarpt.
                  Hur blir det om man tillsätter flingfoder i räkmixen?
                  Blir det lika bra som om man tillsätter pellets?
                  /Roger

                  Kommentar

                  Arbetssätt...