Vilken dvärg Crenicichla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • juni 2024

    Vilken dvärg Crenicichla?

    Jag köpte häromdagen ett par jättehäftiga Crenicichlor. Dom såldes som C. notophthalmus men jag har fått veta att det förmodligen är C. wallacii. Efter lite sökningar på nätet blev jag bara mer förvirrad då det finns mycket varierande bilder som påstås vara dom två olika arterna. Är det någon som kan räta ut mitt [?] eller förvirra mig ännu mer? Bilder här: http://w1.875.telia.com/~u87528552/crenicichla.htm
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Jag skall höra mig för litegrann. I'll be back.

    (Väldans fina bilder. Överväg att skicka dem till Fishbase när du fått gäddorna identifierade!)

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Tack Mike!

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • september 2003
        • 386

        #4
        Det ser helt klart ut som C. notophthalmus, eftersom honan har det klassiska ögat i slutet på ryggfenan. Skall sköta om ett par sådana nu eftersom min kompis idag stuckit ner till Tanganyikasjön för att dyka...

        Kommentar

        • Thorichtys
          Användare
          • april 2002
          • 56

          #5
          Är det inte så att notophtalmus hanen har förlängda fenstrålar i ryggfenan, medan wallaceii inte har det. Samtidigt har jag för mig att w honor inte har fläck i ryggfenan, men det kan vara fel. Har inte Vinny Kutty skrivit en artikel där han tar upp dessa två arter?

          Magnus
          Magnus

          Kommentar

          • Rikard
            Användare
            • augusti 2003
            • 57

            #6
            enligt min åsikt så e det crenicichla regani men sånt här är alltid svårt, det finns så många geografiska varianter av varje fisk. notophtalmus tror jag inte att de e kanske wallaci, men min synpunkt är att du har regani

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              För att jämföra så kan jag ju visa bilder på mina reganipar:



              Av regani finns det en del olika färgvarianter. När mina hanar visar humör mörknar de, och får ränder på ryggen.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              Arbetssätt...