Teleochichla o crenicichla kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichlan
    Användare
    • april 2002
    • 91

    Teleochichla o crenicichla kar

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 375l. I det karet har jag bla Crenicichla regani. Jag hade tänkt att sälja mina andra fiskar (blåciklid o tigerciklid) och skaffa en grupp teleocichlor 1+3 och skaffa en grupp ungdjur av crenicichla compressiceps. I akvariet ska jag ha ganska så ycket rötter och ha stenar mellan 0,5- 20cm och he en power head 800 och en eheim 2252. Tycker ni detta verkar bra?

    Tacksam för svar!

    Med ciklid älskande hälsningar: Matte
    Med ciklid älskande hälsningar: Matte
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Visst borde det funka. Du skulle dessutom få plats med 20-30 tetror av brillian/dolkstygns-typ.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Crenicichlan
      Användare
      • april 2002
      • 91

      #3
      Hej!
      Vet du vart man kan få tag i c.compressiceps? Du som verkar vara intresserad av crenicichlor kan du säga vad jag ska ha för ph och hårdhet och andra saker för att få så många utav mina arter att leka.

      Tacksa för svar

      Med ciklid älskande hälsningar: Matte
      Med ciklid älskande hälsningar: Matte

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        pH
        Teleocichla: vet ej
        C. compressiceps. runt 7 ska funka
        C. regani. Kräver pH ner mot fem för att äggen ska kläckas
        Problemet är tydligen inte att få dem att leka utan att få äggen att kläckas. Gör de inte det så dödar hanen honan. Ett ytterligare problem är att om ynglen snabbt blir uppätna så dödar hanen honan. Jag vet många som har suttit med en hane + ungfisk.

        Teleocichla har jag aldrig haft men de två andra är trevliga även om jag inte lyckades odla dem. Min övriga C. erfarenhet är två arter ur saxatilisgruppen. Saxatilisgruppen får nog anses som den lättaste att hålla och odla. Jag borde låta bli att skaffa annat än fiskar helt utan krav då jag är hemmifrån så mycket och andra får sköta fisk. Var man får tag i compressiceps vet jag inte. Första gången jag köpte var det i Uppsala för ca sju år. Då dog hela fiskbesättningen i något tuberkulosliknande. Andra gången (2 år sedan, köpta i Göteborg) hände ungefär samma sak men utan det explossiva förloppet. compressiceps är mycket aggressivare än reganin.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Lukas
          Användare
          • augusti 2002
          • 17

          #5
          Hejsan!
          Jag har en grupp Teleocichla prionogenus i ett 180 liters kar, och jag undrar om man skulle kunna ha ett par C. compressicpps som sällskap med dem??
          /Lukas

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Min gissning är att det är i minsta laget pga. compressiceps aggressivitet. Om det är långt kan det nog funka med rätt inredning. Teleocichla har jag som sagt ingen erfarenhet av.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Lukas
              Användare
              • augusti 2002
              • 17

              #7
              Hej!
              Hur som helst ska jag testa köpa ett par om jag får syn på dem...
              /Lukas

              Kommentar

              Arbetssätt...